Kansainvälinen kauppa on monille yrityksille loistava kasvun ja kehittymisen mahdollisuus. Osa yrityksistä vakiinnuttaa asemansa ensin kotimarkkinoilla ja kasvaa sen jälkeen vientimarkkinoilla. Yhtä lailla aloittava yritys voi suunnata vaikka heti kansainvälisille markkinoille.

Vietävän asian ei välttämättä tarvitse olla fyysinen tuote, huipputeknologiaa tai pilvisoftaa. Maailmalle voi viedä myös vaikkapa ainutlaatuisen liiketoimintamallin. Niin tai näin, muutama asia on syytä pohtia tarkkaan:

  • Motiivisi, mistä syystä yritys lähtee etsimään markkinoita maailmalta?
  • Onko tuotteesi, palvelusi tai ainutlaatuinen liiketoimintamallisi kunnossa?
  • Kohderyhmä, jota tavoittelet?
  • Oletko perehtynyt kohdemarkkinoihin ja kilpailijoiden tekemisiin?
  • Millaisella etenemisstrategialla lähdet liikkeelle?
  • Millaisella markkinointiviestillä ja argumenteilla aiot puhutella potentiaaleja asiakkaitasi?
  • Kansainvälistyminen on sijoitus – millaisella budjetilla aiot edetä?

Matka vientimarkkinoille ei ole lainkaan mahdoton. Viisautta on hankkia matkaseuraksi hyvä verkostoja, osaavia toimijoita ja kokemusta. Yrityksiä auttavat monet tahot: Business Finland, Finnvera, kauppakamari, yrittäjäjärjestöt – ja pohjoiskarjalaisia yrityksiä lähellä oleva Business Joensuu.

Älä epäröi lähestyä meitä ja kysyä!

Lue lisää:

Kv-strategia

Kv-valmiuksien kehittäminen

 

GoGlobal

”Kasvun ja kansainvälistymisen tavoittelussa riski usein myös kasvaa. Riskiä voidaan hallita osaamista ja toimintatapoja kehittämällä sekä tiedostamalla, että Business Joensuu on yritysten tukena”

  • Harri Palviainen, toimitusjohtaja, Business Joensuu Oy –