Perinteisiä viihdepelejä tekevien peliyritysten lisäksi maakunnasta löytyy peli- ja elokuvaääneen keskittyneitä studioita, peliteknologiaa käyttäviä ICT-yrityksiä ja teolliseen 3D-visualisointiin keskittyviä yrityksiä. Osa yrityksistä tarjoaa myös 3D-mallinnuksia, dronekuvausta tai VR- ja AR-tuotantoja. Alueella toimii muita luovien alojen yrityksiä, opetusteknologiaratkaisujen tarjoajia ja matkailukohteita, joiden toiminnassa hyödynnetään valoa ja virtuaaliteknologiaa. Joensuussa on myös Euroopan johtava fotoniikan keskittymä.

Peli- ja visualisointialan osaamista maakunnasta löytyy, sillä seudulla on jatkunut pitkään peli- ja visualisointialan koulutus sekä ääneen, kuvaan ja esitystekniikkaan liittyvä koulutus.

Joensuun Tiedepuistoon rakennetaan parhaillaan VR LAB:ia, uutta VR- ja AR-huippuosaamisen tuotanto- ja testausympäristöä, joka toteuttamisesta vastaavat yhdessä Itä-Suomen yliopisto ja Business Joensuu. Osaamista ja teknologisia ratkaisuja yhdistämällä yritykset voiva pilotoida VR LAB:issa uudenlaisia visuaalisia konsepteja, jotka liittyvät esimerkiksi metsäbioteollisuuteen, opetusteknologiaan, kaupunkisuunnitteluun, tapahtumajärjestelyihin tai matkailuun.

Joensuussa järjestetään vuosittain peli- ja pelimusiikkiteollisuuden ammattilaistapahtuma Illusion. Business Joensuu kehittää virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden sovelluskehittämista sekä pelialaa yhteistyössä FIVR:n ja Neogamesin kanssa.

Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden sovelluskohteita

Virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja laajennetun todellisuuden erilaisia sovelluksia käytetään yhä enemmän markkinoinnissa, tuotevisualisoinneissa, opetuksessa, tapahtumatuotannoissa ja televisiolähetyksissä. Luovilla aloilla myös museot, festivaalit, tapahtumat, musiikki, teatteri, valo- ja taideinstallaatiot tuottavat sisältöä näillä teknologioilla.

Uusien visualisointiteknologioiden ja osaamisen yhdistämisellä voidaan tuottaa asiakkaille yhä enemmän uudenlaista sisältöä visualisointeihin, interaktiivisin sovelluksiin ja oppimisympäristöihin. Esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitoksen tutkimusryhmät ovat luoneet uraauurtavaa vuorovaikutteista teknologiaa sairaaloiden leikkaushuoneiden seurantamenetelmiin ja simulointiympäristöihin. Lisäksi metsäkoneohjaamoihin on upotettu katseen seurantaan liittyviä ratkaisuja.

Peli-, VR- ja AR -teknologiat mahdollistavat erityyppisten visualisointien tekemisen esimerkiksi matkailun, metsäteollisuuden, rakennusteollisuuden, kaivosteollisuuden, metalli- ja muoviteollisuuden, tapahtumatuotantojen tai aluesuunnittelun tarpeisiin.

VR- ja AR-teknologiat ovat tällä hetkellä yksi nopeimmin kasvavista sovellusalueista. Haluatko tietää, mitä pelialan mahdollisuudet voisivat tarkoittaa sinun yrityksellesi? Ota rohkeasti yhteyttä!

Esimerkkejä visualisoinneista

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiedepuiston 3D-skannaus (Flyfoto Oy)

 

 

 

 

 

 

 

Virtuaalimetsä (VR LAB -prototyyppejä)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kingshunt (Multiplayer PC game / Vaki Games Oy)

 

 

 

 

 

 

 

Koli 360 VR -kuvaus (Saarikorpi/360 Panorama)