Sportspotin ydin-idea muuttui matkan varrella reilustikin, ennen kuin lopullinen ajatus urheilupersoonien osaamisen, tietotaidon ja tarinoiden tuomisesta helpommin yrityselämän saataville kirkastui. Miten urheilusta sitten ammennetaan bisnekseen – niin Sportspotin palvelutarjonnassa kuin oman yrityksen kehittämisessä?

IDEA

Sportspotin perustajat Teemu Harinen ja Juho Nenonen törmäsivät alun perin yliopistoympyröissä Juhon vetämällä urheilujohtamisen luennolla. Itsekin urheilutaustainen Teemu oli mietiskellyt ajatusta sovelluksesta, jonka avulla löytyisi harrastuskavereita uudelle paikkakunnalle muuttaessa, kun omaa vakiopeliporukkaa ei vielä ollut. Erään luennon jälkeen Teemu sitten meni Juhon juttusille – ja siitä lähti liikkeelle yhteinen ideointi ja lopulta yhteisen yrityksen perustaminen vuonna 2014.

Teemu ja Juho laajensivat porukalla alkuperäistä ideaa paikkatiedoilla, jolloin käyttäjä voisi katsoa, missä urheilla ja kenen kanssa, mihin tahansa mennessään. Tämän idean kanssa kaksikko aloitti sparrauksen Joensuun Tiedepuiston Yrityshautomossa.

–Olimme sitä ennen jo hakeneet ja saaneetkin idealle pienimuotoisesti rahoitusta. Tiedepuistolla parasta oli ympäristö, jossa tuli spontaanisti keskusteltua samanhenkisten muiden yrittäjien kanssa, sekä tietysti Hautomon ihmisten tuki esimerkiksi ihan konkreettisiin asioihin kuten ELY- ja TEKES -kuvioihin. Teimme töitä Juhon kanssa eri puolilla Suomea, joten ihmisten tapaaminen oli tärkeää, ettei vain painanut hommia kotitoimistossa.

Tuohon aikaan Juho pelasi (ja pelaa edelleen) ammatikseen koripalloa, ja oli tunnettu nimi omassa lajissaan. Niinpä häntä pyydettiin usein puhumaan ja vetämään aktiviteetteja erilaisiin tilaisuuksiin, eikä hän kilttinä miehenä kieltäytynyt, vaikka puhujapalkkiona oli ehkä viinipullo – jos sitäkään. Vaikka auttamisesta sai hyvän fiiliksen ja positiivista palautetta, syntyi myös ajatus siitä, että käytetyllä ajalla täytyy olla joku arvo.

Samalla Teemu ja Juho pohtivat, että urheilussa syntyneiden oivallusten jakamisesta voisi hyötyä muutkin – painitaanhan esimerkiksi liike-elämässä vaikeuksien voittamisen, ryhmädynamiikan, motivaation ja joukkuepelaamisen kanssa, joista voi vetää suorat yhtäläisyysmerkit urheilumaailmaan. Tietenkään urheilun ääripäisyyttä ei voisi sellaisenaan soveltaa tavallisille ihmisille, mutta yhteneväisyyksistä olisi paljon oivallutettavaa, kun ne inspiroivasti ja uskottavasti esittäisi myllyn läpikäynyt urheilija.

Tämän oivalluksen jälkeen Sportspotissa tapahtui täyskäännös.

YRITYS

Suunnanmuutoksen myötä Teemu ja Juho sanoivat juuri edellistä ideaansa rahoittamaan lupautuneille sijoittajille, että he eivät aiokaan tehdä sitä, mitä olivat juuri sanoneet tekevänsä.

–Se oli aika jännä hetki, kun oltiin juuri saatu rahat ja määritelty idea, ja sitten pivotoitiin täysin. Oli kuitenkin hieno huomata, että kaikki rahoittajat olivat tosi vahvasti mukana meidän jutussa ja sanoivat, että luottavat meidän kykyyn viedä idea maaliin.

Teemun paras vinkki hyvien ideoiden seulomiseen onkin välttää rakastumasta niihin liikaa.

–Pitää olla jatkuvasti avoimena ja valppaana muuttamaan suuntaa, jos tilanne niin vaatii.
Tietenkään se ei tarkoita suin päin säntäilyä, vaan päätösten pitää olla perusteltuja. Itselläni on aika vahvat mielipiteet asioista ja on hyvä, että joku myös ravistelee ja kyseenalaistaa niitä, jolloin asioita joutuu perustelemaan.

Sportspotin ensimmäinen versio lanseerattiin lokakuussa 2017, jolloin urheilupersoonia oli 24.

–Siinä sitten odoteltiin, että milloin puhelimet alkaa soimaan, mutta eihän siinä heti tapahtunut mitään, Teemu nauraa.

Pikkuhiljaa pooli kasvoi nimekkäillä urheilupersoonilla aina Leo-Pekka Tähdestä Alpo Suhoseen, ja nyt kasassa on satakunta julkaistua persoonaa sekä verkostossa yli 200 muuta mielenkiintoista osaajaa. Myyntiä on tehty reippaasti ja tiimi on kasvanut kolmella myyjällä ja myyntijohtajalla. Samalla Teemun oma rooli toimitusjohtajana on muuttunut entistä vastuullisemmaksi.
–Nyt meillä on kasassa todella ammattimainen tiimi, jolloin pitää itsekin miettiä tarkasti, että toimii koko ajan ammattimaisemmin johtajan roolissa. Kasvussa tärkeintä on säilyttää se henki, että joukkueen eteen tehdään hommia, energia välittyy ja ideointi pysyy yllä.

ELÄMÄ

Nyt 33-vuotiaan Teemun oma opinto- ja työtausta on monipuolinen, mistä hän kokee olevan vain ja ainoastaan hyötyä yrittäjyyteen hypätessä.

–Olen tehnyt erilaisissa pätkissä monenlaista: IB-tradenomin opinnot, maisterintutkinnon palvelujohtamisesta ja aikuispedagogiikan opinnot, ja välillä taas töitä. Koen, että se on ollut minulle ainoa oikea tapa ja olen saanut opinnoista näin paljon enemmän irti. On oikeasti aika tiukka vaatimus, että lukioon mennessä pitäisi tietää, mitä elämässään haluaa tehdä, itse en ainakaan tiennyt. Ei kannata jämähtää omaan käsitykseensä siitä, mitä itse on tai mitä haluaa olla, vaan aina voi kehittyä.

Omien luonteenpiirteiden ja vahvuuksien tunnistamisesta sen sijaan on lyömätöntä hyötyä tiimityössä.

–Olemme Juhon kanssa täydellinen kombo. Itse olen hyvin suora, selkeä ja kontrolloivakin, ja haluan pitäytyä pitkälti faktoissa enkä tunteen vallassa, kun teen päätöksiä. Juho taas on äärimmäisen hyvä ihmisten kanssa ja pystyy hurmaamaan kaikki tarinaniskijän taidoillaan. Kun omat ja toisen vahvuudet tunnistaa, tarvitsee enää ruokkia niitä. Pahinta olisi sammuttaa toisen into kuormittamalla häntä asioilla, jotka eivät hänelle luontaisesti istu.

Sportspotin muu tiimi tekee töitä Helsingissä, joten Teemun viikoittainen reissaaminen sinne Joensuusta käsin on kysynyt paljon tukea kotijoukoilta.

–Siitä iso kiitos kotiin, että tämä ralli ylipäätään on mahdollista. Työn ja lapsiperhearjen tasapainottaminen on tällä hetkellä se, mikä teettää eniten töitä. Siinä yhtälössä on toisaalta tinkinyt ensimmäiseksi jostain muusta, kuten kavereiden kanssa vietetystä ajasta. Perhehommat hoidetaan kunnialla ja keskustella ei voi koskaan liikaa, Teemu painottaa.

Toisaalta reissuamista jaksaa, kun tekee sitä, mistä oikeasti nauttii

–Kiitän joka päivä, että saan tehdä näin huippua hommaa, jossa yhdistyy omat intohimot ihmisten kanssa työskentelystä, urheilusta ja liiketoiminnasta. Toki välillä tulee tukkaan, mutta niistä oppii ja virheitä pitää sallia. Itselleni on kaikista tärkeintä, että pääsen oikeasti vaikuttamaan asioihin, eikä vain näennäisesti.

Mistä rohkeus yrittämiseen sitten löytyy?
– Jos ideointia ja yritystoimintaa miettii, voi aina ajatella, mikä on pahinta mitä voi tapahtua. Siihen vastaus on monesti jotain paljon miedompaa kuin se pahin kauhuskenaario. Se taas voi poistaa esteitä ja rohkaista kokeilemaan. Kokeilemalla ja tekemällähän se vain selviää! Hyvä idea, jota ei toteuteta, on vain hyvä idea.