Loputon tiedonjano, jatkuvat ahaa-elämykset ja oppikokemukset sekä halu kehittää ripsiammattilaisten työtapoja, tietotaitoa ja tukiverkkoa lujittivat Kaisa Miettisen mielipidettä: hän voisi rakentaa yrityksen, josta tulisi uusi suunnannäyttäjä ripsienpidennysalalle.

Nähdessään Helsingistä Joensuuhun vierailulle tulleen ystävättärensä ripsienpidennykset Kaisa Miettinen oli myyty. Hän halusi itselleen samanlaiset, mutta se ei riittänyt. Hän halusi oppia tekemään ripsiä itse. Ja pakko olikin, sillä ripsienpidennysten tekijöitä ei Joensuussa vielä vuonna 2009 ollut. Päässähän siinä meinasi räjähtää samantien.

Tästä jälleennäkemisestä alkoi varsinainen tajunnanräjäytysten sarjatuli, minkä ansiosta ripsienpidennysalan toiminta Suomessa ei ole enää entisensä. Kiitos Miettisen ja LashLoversin  – maamme johtavan kotimaisen ripsienpidennysbrändin.

 

TÄÄLLÄ TAIDETAAN TARVITA SUUNNANNÄYTTÄJÄÄ

Kaisa Miettinen teki rohkean liikkeen urallaan: mainostoimistossa aiemmin työskennellyt nainen päätti kokeilla yrittäjyyttä ja lähti ripsienpidennyksistä innostuneena kouluttautumaan ripsialalle. Pian Miettinen olikin jo perustamassa omaa ripsistudiota Joensuuhun.

Tiedonjanoinen nainen halusi tietää koko ajan enemmän ja enemmän ripsienpidennyksistä ja googlaili jatkuvasti tietoa kaikesta alaan liittyvästä. Kun ripsientekijöitä alkoi ilmestyä alueelle lisää, Miettinen huomasi alalla ison ongelman. Tai pikemminkin kasan ongelmia.

– Sain asiakkaita, joiden ripsiä jouduin korjaamaan. Liimaa oli esimerkiksi käytetty selkeästi liikaa. Harmittihan se, sillä perusteellisella koulutuksella virheet olisivat olleet helposti vältettävissä. Ei kukaan huonoa työtä tahallaan tee.

Koko paletti oli niin sanotusti levällään. Tieto oli pirstalemaista, jopa väärää. Tekijöiden osaaminen ja tuotteiden laatu vaihtelivat. Myös välineet olivat kömpelöitä. Ala kaipasi suunnannäyttäjää, ja Miettinen tiesi, että hänestä siihen hommaan olisi. Päässä räjähteli: visio alaa parantavasta LashLoversista oli syntynyt.

TIMANTTISESTA TIIMISTÄ SAA TUKEA JA TEHOA TEKEMISEEN

Uraauurtava ripsibisnes vetäisi kunnianhimoisen naisen mukaansa. Kaisa Miettinen teki ripsiä, rakensi verkkokauppaa, suunnitteli koulutuksia ja tuotteita sekä koulutti ja opasti muita alan tekijöitä. Kaikesta ei kuitenkaan tarvitse – tai voi – selviytyä yksin. Tämän Miettinenkin joutui myöntämään eräänä yönä tihrustaessaan itkua ripsistudionsa lattialla, kun hän pakkasi verkkokauppatilauksia pahvilaatikoihin pitkän asiakaspäivän jälkeen.

– Silloin tajunnassa räjähti. Tunnit vuorokaudessani eivät enää riittäneet.

Apukäsien palkkaaminen kannatti. Tämän ansiosta Miettiseltä vapautui resursseja liiketoiminnan kokonaisvaltaiseen kehittämiseen sekä omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen. Miettinen sai ensin avuksi miehensä, mutta pian ihmisiä piti palkata lisää. Remmiin hyppäsi Miettistä LashLoversin alkutaipaleelta asti auttanut ystävä Paula Jousmäki ja pian joukko muita tekijöitä erilaisiin tehtäviin.

Nyt Miettisen ympärillä on kymmenen hengen tiimi, mikä on mahdollistanut toiminnan kasvun nykytasolle. Samalla Miettinen on saanut uusia ystäviä – LashLovers-perheestä on tullut tärkeä osa yrittäjänaisen elämää.

– Kaikilla on oma tärkeä roolinsa yrityksessämme. Lisäksi meillä on mahdottoman mukavaa yhdessä. Tiimini on korvaamaton – suorastaan tajunnanräjäyttävä.

 

PYRI PAREMMAKSI – JATKUVASTI

Kun Kaisa Miettinen lähti laajentamaan LashLoversin toimintaa, sai hän lisää tuulta purjeisiinsa Business Joensuun yrityskiihdyttämöstä. Asiantuntijoiden sparrauksen, vinkkien ja kontaktien myötä Miettiselle muun muassa kirkastui, että jatkuva tuotekehitys oli hänen ja jo pienen läpimurron alalla tehneen LashLoversin yksi suurimmista vahvuuksista. Siihen kannatti siis panostaa – varsinkin, kun alalla näytti olevan edelleen ”puutteita”.

Esimerkiksi kunnollista ripsienpidennysten puhdistustuotetta ei markkinoilla ollut. Tämä sai Miettisen päässä räjähtämään. Tajunnanräjähdyksen ansiosta syntyi Beauty Wash -tuote, jolla on tänä päivänä satoja jälleenmyyjiä ja tuhansia tyytyväisiä käyttäjiä.

– Olemme aina puhuneet ripsien puhdistamisen tärkeydestä, mutta että todella tulimme kuulluiksi, päätimme kehittää oman puhdistustuotteen, joka olisi taatusti laadukas ja toimiva.

Miettisen tajunta on räjähtänyt monta kertaa LashLoversin taipaleella – voittihan yritys parhaan tuotekehityspalkinnonkin Start Me Up -liikeideakilpailussa keväällä 2015. Myös asiakkaiden palautteet ja oman tekemisen kyseenalaistaminen tuottavat pieniä tajunnanräjähdyksiä tuon tuosta.

– Ei pidä tehdä töitä rutiininomaisesti. Liiketoiminnan ylläpitäminen on jatkuvaa uuden ideointia, virheistä oppimista ja itsereflektiota (sekä tajunnanräjähtelyä).