Kun Kaisa Miettinen oli äitiyslomalla mainostoimistossa vietettyjen työvuosien jälkeen, tuli hänelle olo, että nyt voisi tehdä jotain ihan muuta. Ehkä jotain kauneusalaan liittyvää, koska se oli häntä aina kiehtonut?

Ripsienpidennysbuumin alkaessa kymmenisen vuotta sitten niitä ei vielä Joensuussa tehnyt kukaan. Siitä se lähti – matka oman ripsituotebrändin luomiseen ja yrittäjyyteen, joka tuntuu nyt Kaisalle ainoalta mahdolliselta tavalta tehdä töitä.

IDEA

Kaisa kouluttautui ripsialalle ja perusti oman ripsistudion vuonna 2010. Asiakkaita tuli puskaradion kautta ja niitä oli enemmän, kuin yhdet kädet ehtivät tekemään – ja siinä sivussa pedanttina luonteena Kaisa törmäsi monenlaisiin ongelmiin.

– Ripsienpidennysten asentaminen on todella pikkutarkkaa käsityötä, joka koostuu monesta pienestä tapahtumasta. Jos joku ketjussa menee pieleen, seuraa väistämättä ongelmia. Työssä käytetään voimakkaita kemikaaleja, kuten ripsiliimaa, jolle voi herkistyä. Tuntui, että kukaan ei oikein tiennyt asioista ja olin ihan yksin selvitystyöni kanssa, kun googlasin öitä myöten kansainvälisillä kauneudenhoitopalstoilla.

Kun ripsienpidennysten tekijöitä alkoi tulla lisää, Kaisa huomasi, että muutkin kamppailivat samanlaisen tiedonjanon kanssa.

– Minulle tuli sellainen vastuullisuuden ajatus, että koko ala on menossa ihan väärään suuntaan, jos en tee jotain. Tuli vahva visio omasta ripsienpidennystuotesarjasta, johon kuuluisi vain hyviä, tutkittuja tuotteita. Samalla halusin kehittää ripsiteknikoiden koulutusta ja tarjota verkoston tekijöille, koska niin moni toimii yksinyrittäjänä ja olisin itsekin arvostanut verkostoa aloittaessani.

YRITYS

Kaisan tradenomitutkinto tuli tarpeeseen, kun hän alkoi hahmottelemaan ideaa konkreettisen liiketoimintasuunnitelman muotoon. Mainostoimistotaustansa ansiosta hän oli myös perillä siitä, miten yritysbrändäystä tehdään ja tarinoita luodaan.

Konkreettista sparrausta idealleen Kaisa haki Joensuun Tiedepuiston Yrityshautomosta. Hän osallistui ideallaan myös Start Me Up -kilpailuun ja voitti Parhaan tuotekehityspalkinnon vuonna 2015.

– Sain Yrityshautomosta tärkeitä kontakteja ja neuvoja, kuten vaikka juridista apua kemikaalilainsäädäntöön tai tuotemerkkiasioihin liittyen. Hautomossa ideaani haastettiin oikealla tavalla – niin, että joku kysyy “entäs jos näin tai näin”, ettei itse mene ihan vaaleanpunaiset lasit päässä.

Ripsibrändin kehittäminen oli alkuvaiheessa kädestä suuhun -elämää Kaisalle, joka sijoitti kaikki ripsistudiolla tehtyjen pitkien päivien töistä saamansa tulot yrityksen kehittämiseen.

– Ulkopuolisten mielestä tekemiseni tahdissa ei varmasti ollut mitään järkeä. Olisin ehkä voinut tehdä asioita myös itseä vähän enemmän säästäen, mutta toisaalta sen ansiosta olemme päässeet tähän pisteeseen.

Kun yritys toi markkinoille uudenlaisen volyymiripsitekniikan vuonna 2014, lähti liiketoiminta uskomattomaan nousuun.

– Liiketoiminta suurin piirtein kymmenkertaistui kerralla, ja työmäärä oli siinä vaiheessa sellainen, etten enää yksin siitä selvinnyt. Silloin mieheni tuli mukaan yritykseen.

ELÄMÄ

Nyt LashLoversin valikoimaan kuuluu yli 300 ripsituotetta ja heidän koulutukset läpikäyneitä ripsiteknikoita on Suomessa yli tuhat. Kun Kaisa katsoo taaksepäin yrittäjyyden alkutaipaleelle, toteaa hän elämän muuttuneen ihan täysin.

– Nyt työtahti on tasaantunut, ja yrittäminen on todella mielekäs osa elämää. Kun LashLoversin henkilöstö on kasvanut viiteen henkeen, olen oppinut delegoimaan. Yritys ei ole enää niin tiiviisti osa minua, vaan osaan oikealla tavalla irrottautua ja hallita omia voimavarojani.

Myös ideointiin Kaisalla on konkreettinen vinkki.

– Nykyään kun ideoita pälkähtää päähän, kirjoitan ne ylös ja palaan niihin, kun on hyvä hetki. Ennen huomasin, että hallitsemattomasti päässä poukkoilevat ideat kuormittivat. Siksi kannattaa pitää kynää ja paperia tai kännykän muistio ulottuvilla ja keskittyä ideoiden työstämiseen niille varattuna aikana.

Kaisa uskoo, että jokaisen yrittäjän on tietyllä tavalla käytävä läpi omat haasteensa ja kasvupolkunsa, mutta yhden asian hän tekisi nyt toisin.

– Ottaisin lainaa kasvuvaiheessa, niin liikkeelle pääsisi nopeammin. Tosin yrityksen tiukoista alkuajoista johtuen istun edelleen tiukasti kirstun päällä, nauraa Kaisa.

Vaikka monenlaista ideoiden kyseenalaistajaa on tullut vastaan, ei Kaisan perhe ole koskaan sitä tehnyt.

– Kun yrityksen alkuvaiheilla meidän tyttö oli pieni, oli isä se, joka istui hiekkalaatikolla enemmän kuin äiti. Mies on ollut tukena, enkä ole koskaan joutunut selittelemään, miksi teen mitä teen. Yrittäjäperheessä kasvaneena myös omat vanhemmat ovat ruokkineet ajatusta siitä, että omien unelmien eteen kannattaa tehdä töitä.

Ylipäätään Kaisa pohtii, että hän on yrittäjätaipaleen aikana oppinut hallitsemaan omia tunteitaan paremmin.

 

– Kaikki yrittäjänä toimivat tietävät, että siihen liittyy tosi paljon tunteita, koska sen eteen tehdään niin hirvittävä määrä töitä. Alkuaikoina tunteiden hallinta oli vaikeaa, kun mikä vain pienempi tai suurempi vastoinkäyminen saattoi pilata koko päivän ja niitä märehti pitkään. Jos tuli yhdeksän loistavaa palautetta ja yksi huono, jumiutui vaan niihin siihen huonoon ja hyvät unohtuivat. Positiivinen ajattelu, suhteellisuudentaju ja vastoinkäymisiin suhtautuminen oppimisen kannalta ovat kehittyneet vuosien varrella.