Aasia, Etelä-Amerikka, Eurooppa. Jarno Valkonen matkasi maailmalla 17 vuotta jättimäiset sellutehdasprojektit vastuullaan. Vaan sitten saivat reissut riittää, tuumasi Valkonen parisen vuotta sitten. Perustaako yritys nollasta vai solmiako liiketoimintakauppa toimivasta. Se kysymys mielessään Jarno Valkonen avasi Business Joensuun oven.

– Olin katsastellut myyntikanavista tarjontaa. Ajattelin, että pääsen liikkeelle nopeammin, kuin tyystin nollasta lähtemällä. Potentiaaleja kohteita kävin katsomassa muutamankin. Auto-France Oy oli yksi niistä, yrittäjä Jarno Valkonen kuvailee startin vaiheita.

Auto-France Oy:n aiempi yrittäjä Juha Elomaa ehti tuottaa autojen huolto- ja korjaamopalveluita Joensuun Aspitiellä vuodesta 1994 lähtien. Vuoden 2021 lopulla Elomaalla oli myyntihaluja, Valkosella ostohaluja. Liiketoimintakauppaa lähdettiin rakentamaan Business Joensuun nuotittamana.

Lentäviä Valkosia

Kiihdytys kansainvälisestä konepajabisneksestä autokorjaamoyrittäjäksi saattaa äkkiseltään kuulosta isolta muutokselta. Jarno Valkosen kohdalla totuus on sittenkin toinen. Valkosen isä Pekka Valkonen on tunnettu nimi jokamiesluokassa, rallisprintissä sekä jääradalla. Jarno Valkonen sai kiinnostuksen ajoneuvoihin verenperintönä.

– Vaahtosammuttimen kokoisesta aina 23-vuotiaaksi ajoin itsekin kartingia, rallisprinttiä ja SM-Jäärataa. Moottoriharrastus säilyi sittemmin muidenkin töiden ohessa, Jarno Valkonen taustoittaa.

Tiedolla ja taidolla

Vuonna 1999 Jarno Valkonen valmistui Varkauden ammattikoulusta ajoneuvoasentajaksi. Asennustyöt raskaskonepuolta myöten tulivat tutuiksi. Myöhemmin iltaopiskelijana hän suoritti Varkaudessa myös koneinsinöörin tutkinnon. Joensuulainen Valkosesta tuli perhekuvioiden myötä. Tärkeän vinkin Business Joensuusta hyödyllisenä osoitteena antoi avovaimo.

– Kun tapasin Business Joensuun yritysasiantuntija Jouko Piiraisen ensimmäistä kertaa, kannattavuuslaskelmat olivat jo kainalossa. Jouko kysyi, että kukas ne on tehnyt. No minä ne tein, olinhan koneinsinöörinä tottunut kaiken laskemaan.

Numeroiden pyörittelyssä yritysasiantuntija ja tuleva yrittäjä löysivät sujuvasti yhteiset nuotit. Jälkikäteen Valkonen antaa kiitosta siitä, että liiketoimintasuunnitelmaa sekä kannattavuus- ja rahoituslaskelmia pureksittiin perusteellisesti ja myös kriittisesti läpi.

– Business Joensuulta saatujen neuvojen ja tuen rooli on ollut ratkaisevan tärkeää. Ilman heidän asiantuntija-apuaan tuskin olisin loppupeleissä uskaltanut yrittäjyyden tielle lähteä.

Taitava tiimi

Yrityksen oivaltava slogan oli jo Juha Elomaan aikana ”Auto-France Oy – viattomien autojen puolesta”. Hyvään nimeen, sloganiin ja ranskalaisiin automerkkeihin erikoistumiseen haluttiin edelleen sitoutua.

Erikoistuminen ranskalaisiin autoihin on juuri sopiva painotus. Edellisen omistajan aikana ehti rakentua uskollinen ranskalaisten ajoneuvo-omistajien asiakaskunta, siitä asiakasryhmästä halutaan pitää kiinni. Toki Auto-France huoltaa ja korjaa kaiken merkkisiä kulkupelejä. Meidän palvelukattaukseemme kuuluu kaikki autojen huoltoihin ja korjauksiin liittyvä palvelu.

Auto-France työllistää tällä hetkellä yrittäjän lisäksi kaksi asentajaa, Aleksi Elomaan ja Toni Kalpion. Tiimiläisistään Valkonen on ylpeä. Mistään debytanteista ei olekaan kyse.

Aleksi on todellinen sähkö- ja elektroniikkajärjestelmien guru. Toni taasen ajoneuvoalan multitalentti. Jo vuosien kokemus on kummallakin.

Harkitusti voittoa kohti

Jarno Valkosen tavoitteena oli heti kesäkuisen startin jälkeen palkata taloon kolmas asentaja. Rekrytoinnissa apuun ehätti Business Joensuu. Ukrainan sota muutti tilannetta; maailmanpolitiikan heilahteluille ei olla immuuneja Auto-Francen kotikentällä Pohjois-Karjalassakaan.

– Epävarman maailmantilanteen vaikutukset näkyvät. Asiakkaat ovat varovaisempia, huoltojen osalta kysyntä kohdistuu lähinnä välttämättömiin töihin.

Jarno Valkonen mainitsee monessa lauseessa asiakkaan kuuntelemisen ja ymmärtämisen tärkeyden.

– On tärkeätä, että asiakkaat eivät joudu jonottamaan palvelua. Auto on monelle välttämättömyys, huoltoa ja korjauksia ei voi jäädä viikoiksi odottelemaan. Niin ikään töiden hinnoittelu halutaan pitää selkeänä. Hinta-arvion töistä annamme jo ennen työn aloittamista.

Auto-Francen palveluista, toimintatavoista ja asiakaslähtöisyydestä Jarno Valkonen viestittää sujuvasti sosiaalisessa mediassa.

– Markkinointi on tärkeä osa kokonaisuutta. Etsin kustannustehokasta tapaa sen toteuttamiseen. Siinäkin apuun tuli Business Joensuu ja DigiGrow-palvelut. Kiitos DigiGrown, Google-mainonnan ja Facebookin perusteet ovat nyt hallinnassa.

”Kiitos DigiGrown, Google-mainonnan ja Facebookin perusteet ovat nyt hallinnassa”

 

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen, Viestintä Ässä Oy
Kuva: Risto Takala