Poikkeustilanne pakotti mekaanisia karjaharjoja valmistavan FinnEasyn ajattelemaan myyntiä ja markkinointia kokonaan uudella tavalla. Business Joensuun Digi.Grow-valmennus auttoi FinnEasyä valitsemaan itselleen sopivat digitaaliset työkalut, joiden avulla on löydetty uusia asiakkaita ympäri maailman.

FinnEasyn tarina alkoi virallisesti 2016 Joensuun Hammaslahdessa, tavoitteenaan tuotantoeläinten hyvinvoinnin lisääminen. FinnEasyn valmistamia kestäviä mekaanisia karjaharjoja viedään jo yli kahteenkymmeneen maahan. Seuraavaksi päämääränä on saavuttaa 60 maahantuojan rajapyykki.

Entistä enemmän painoa digiin

Koronan myötä markkinoinnin painotuksia täytyi kuitenkin miettiä uudestaan, koska messuista ja farmivierailuista on toistaiseksi jouduttu luopumaan. Yrityksessä alettiin keväällä miettimään uusia tapoja asiakkaiden tavoittamiseksi. Digi.Grow-valmennuksesta lähdettiin hakemaan uusia ideoita ja työkaluja yrityksen digitaalisen näkyvyyden ja markkinoinnin avuksi.

Alkukesästä perhepiirissä ideoitu tubettaja -markkinointi ponnahti kesän aikana maailmanmaineeseen. Englantilaisen youtubettajan – maanviljelijä Tom Pembertonin – julkaisema video keräsi muutamassa viikossa yli 20 miljoonaa katselukertaa ympäri maailman. Digi.Grown työpajoissa onkin pohdittu, kuinka saavutettu näkyvyys saadaan käännettyä tilauksiksi mahdollisimman tehokkaasti.

Enemmän suunnitelmallisuutta

Digi.Grow-valmennuksen myötä ymmärrys digitaalisesta markkinoinnista ja sen mahdollisuuksista kasvoi. Kohdennettua markkinointia osataan nyt hyödyntää paljon aiempaa tehokkaammin, ja kampanjoiden osuvuutta osataan kehittää analytiikan avulla mainoskampanjan edetessä. Panostukset osataan nyt kohdentaa suoraan potentiaalisiin asiakkaisiin, jolloin pienelläkin markkinointibudjetilla on mahdollista saavuttaa merkittäviä tuloksia. Dataa hyödyntämällä on helppo analysoida millä markkinointipanostuksilla ja -kanavilla saadaan parhaat tulokset.

– Nykyään mainoskampanjoita suunnitellaan myös yhteistyössä jälleenmyyjien kanssa. Yhdessä mietitään, mitä mainoksia tehdään ja mihin kävijäliikennettä ohjataan, kertoo Heini Kultanen FinnEasy Oy:stä.

Yritykselle räätälöityä valmennusta

FinnEasy aloitti Digi.Grow-valmennuksessa kesällä 2020. Pienryhmissä toteutettuja työpajakoulutuksia Heini Kultanen pitää onnistuneina.

–Juuri omaan tarpeeseen räätälöity koulutuspaketti auttoi omaksumaan uudet työkalut erittäin tiiviissä aikataulussa. Osallistujien välinen keskinäinen sparraus ja ajatustenvaihto synnytti paljon uusia, osin yllättäviäkin ideoita. Valmennuksen aikana ideat jäsentyivät konkreettisiksi toimenpiteiksi, joka osaltaan auttoi meitä selviämään murroksen yli. Digi.Grow-palvelu oli luonteva jatkumo aiemmalle yhteistyölle Business Joensuun kanssa. Jo yritystä perustaessamme saimme Business Joensuulta tukea toimintamme käynnistämiseen ja yritysideamme kehittelyyn, sanoo Kultanen.

FAKTA: Digi.Grow

Digi.Grow on Business Joensuun käytännönläheinen valmennusohjelma yrityksen digitalisaation kehittämiseen kasvuhaluiselle mikro- tai pk-yritykselle, joka kaipaa tukea sähköisten työkalujen valintaan ja käyttöönottoon. Saat:

  • Puolueetonta tukea sopivien digityökalujen löytämiseen
  • Puolueettoman digikartoituksen
  • Työpajakoulutuksia tarvitsemistasi aiheista
  • Asiantuntijan käyttöösi palvelun ajaksi
  • Neuvontaa rahoitustarpeissa

Kiinnostuitko? Lue lisää ja ota yhteyttä!

Toteutuskumppaneina Euroopan sosiaalirahasto ESR, Etelä-Savon ELY-keskus.