Joensuulainen ViiMet Oy on hitsattujen ja koneistettujen osakokonaisuuksien valmistaja. Sen jälkeen, kun ViiMet lähti mukaan Business Joensuun Digikarjalasta kajahtaa -projektiin, yhtiössä ryhdyttiin voimakkaasti panostamaan myös henkilöstön koulutukseen.

Toimitusjohtaja Olli Rissanen osti yrityksen yhtiökumppaninsa Ari Niskasen kanssa seitsemän vuotta sitten. Vuonna 1986 perustettuun yhtiöön oli ehtinyt kertyä kosolti investointivelkaa, jota ViiMet on purkanut nyt kolmessa eri investointipaketissa.

– Olemme investoineet uuteen koneistuksen ja hitsauksen teknologiaan, digitalisaatioon sekä laatu- ja johtamisjärjestelmiin. Kolmen investointipaketin yhteissumma on reilu kolme miljoonaa euroa, Rissanen kertoo.

Summa on merkittävä yritykselle, jonka liikevaihto oli viime tilikaudella 3,45 miljoonaa euroa. Kuluvan tilikauden liikevaihdon Rissanen arvioi nousevan noin 3,7 miljoonaan. Työntekijöitä on nyt kaikkiaan 26. Sitten vuoden 2012 firmaan on palkattu kymmenen uutta ihmistä.

– Laskusuhdanteessa voi tietysti pelätä investointeja. Noususuhdanteessa voi jättää investoimatta kiireeseen vedoten. Ei ole sen oikeampaa hetkeä investoida, se vaan pitää tehdä. Sillä jos et niin tee, investointivelka kasvaa – ei se sieltä mihinkään poistu, muistuttaa Rissanen.

Täsmäisku!

Koneet, laitteet ja teknologia ovat keskeisiä jatkuvan kehittämisen kohteita ViiMetissä, joka palvelee muun muassa metsä- ja maanrakennuskoneteollisuutta. Kun korjaus ja investointivelka teknologisessa kyvykkyydessä oli kurottu kiinni, oli oikea aika kääntää huomio henkilöstöön – tarkastellen kriittisesti myös peilistä näkyvään työnantajakuvaa. Yhtiössä on oivallettu, että parasta laatua asiakkaalle valmistaa tyytyväinen ja työhönsä sitoutunut henkilöstö.

– Haluamme olla aidosti hyvä työnantaja. Mitä sitoutuneempaa henkilöstö on, sitä paremmin koko homma kantaa. Siksi lähdimme määrätietoisesti kouluttamaan porukkaa, taustoittaa Lean-johtamisfilosofiaan panostava Rissanen todeten, että Business Joensuun projektia parempaa täsmäiskua ei voisi kuvitellakaan.

Kahdessa vuodessa ViiMet on käytännössä tuplannut henkilöstönsä koulutusmäärät. Kaikkiaan yhtiön 26 työntekijälle koulutukseen on vuodessa käytetty noin 20 tuntia per henkilö.

– Suurin osa koulutuksista on liittynyt leaniin, mm. materiaalivirtojenhallintaan ja työpajoihin. Tietyllä tavalla koko ajattelumme on kahden vuoden aikana käännetty ylösalaisin. Kun aiemmin ihmiset odottivat käskyjä, mitä nyt tehdään, niin nyt homma lähtee omasta ajattelusta ja kehittämisen halusta.

Leanin syvin olemus

Lean-johtamisajatukseen ViiMetissä oli otettu tuntumaa jo vuonna 2016.

– Ikävä kyllä asiassa mentiin alussa harhaan, lähdettiin liian korkealta liikkeelle, perustan ollessa olematon! Käytettiin kouluttajia, jotka puhuivat ulkomaan termeillä, joita henkilöstö ei lainkaan ymmärtänyt. Oli yellow belt, green belt, six sigma, 3K, 5S… termejä ja työkaluja riitti, mutta todellisen leanin merkitys ei avautunut.

Pohjois-Karjalan maakuntaliiton rahoittaman Digikarjalasta kajahtaa -projektin myötä ViiMetin lean-kouluttajaksi valikoitui Demaic Oy ja Markku Paloniitty. Sitä ennen ViiMetin yrittäjät olivat käyneet projektin myötä benchmarkkaus-matkalla Saksassa ja nyt viimeisimpänä marraskuussa Japanissa.

– Suomelaiset pk-yritykset ovat digitalisaatiossa pitkällä, mutta Japanissa lean-ajattelu on imetty jo äidinmaidossa. Japanissa ymmärsi, miten leanin filosofialla asioita voidaan viedä eteenpäin.

Demaicin Paloniityllä on ollut taito konkretisoida lean osaksi ViiMetin arkea. Leanin voimaan luottava Rissanen haluaisi mennä vieläkin pidemmälle.

– Suomalaiset kytkevät useasti leanin edelleen vain työhön, kun lean-filosofia kannattaisin ulottaa koko elämään. Kyllä sitä kotiloissakin turhaa hukkaa tulee, kun tavarat ovat hukassa, väärissä paikoissa, arjen tärkeät asiat hakusessa, Rissanen innostuu.

”Mitä sitoutuneempaa henkilöstö on, sitä paremmin koko homma kantaa”