Varkaus, Kuopio, Mikkeli, Helsinki – ja kesäkuusta lähtien nyt myös Joensuu. Asiakaspalvelun ja myynnin asiantuntijayhtiö Call Waves Solutions Finland Oy oivalsi Joensuun mahdollisuudet, kun Business Joensuu otti puheeksi tarjolla olevan kattavan yhteistyön.

Call Waves oli hereillä vuonna 2000. Myynti, markkinointi ja asiakaskohtaamiset olivat muutoksessa; tarvittiin selvästi muutakin kuin asiakaspalvelua tiskin yli. Varkaudessa perustettu Call Waves on yksi Suomen ensimmäisistä yhteyskeskuksista.

Contact Center, Call Center, Help Desk, ajanvaraus- ja vaihdepalvelut, myynti- ja tilauspalvelut. Myynnillistä asiakaspalvelua eri sähköisissä kanavissa: chatissa, somessa, puhelimessa ja viestitse 24/7. Tätä kaikkea on Call Waves. Viime vuonna yhtiöllä oli yli kolme miljoonaa asiakaskontaktia.

Kannustava lähestyminen

Joensuussa Call Wavesin kasvu, kehitys ja alan teknologinen uudistaminen ei jäänyt huomaamatta. Toimiala on Pohjois-Karjalassa tuttu – osaamista ja kokemusta alan yritysten vaateista on paljon.

– Call Waves on toimialan edelläkävijäyhtiö, Pohjois-Karjala omalla tavallaan toimialan edelläkävijämaakunta. Maakunnassa toimii tälläkin hetkellä yli kymmenen asiakaspalvelukeskusta, jotka työllistävät yli tuhat alan ammattilaista, Business Joensuun kehityspäällikkö Leena Lehikoinen taustoittaa.

Business Joensuulta Call Wavesiin otettiin yhteyttä viime syksynä.

– He halusivat kartoittaa tilannettamme. Me puolestamme olimme kovasti kiinnostuneita Joensuun osaajamarkkinasta, Call Waves Solutions Finland Oy:n toimitusjohtaja Piia Puotinen kertoo.

Toimiala murroksessa

Vaikka asiakaspalvelussa puhekanavan osuus on toistaiseksi hallitseva, uudet palvelukanavat tekevät tuloaan. Esimerkiksi WhatsApp nousee nopeasti. Call Waves aikoo jatkossakin olla alan yritys, joka ennakoi muutokset ja luo teknologiset suuntalinjat.

– Toimialalla on tällä hetkellä käynnissä teknologinen murros. Uskomme vahvasti teknologian tukevan ja tehostavan alan henkilötyönä tehtävää palvelua. Asiakkaille on tärkeää saada palvelu oikea-aikaisesti ja juuri heille sopivassa kanavassa. Automaatiota ja itsepalvelukanavia käytetään vahvasti tukemaan palvelun saatavuutta, Puotinen linjaa.

Runsas kattaus

– Kasvuhaluinen yritys saattaa miettiä sijoittumista uudelle paikkakunnalle useamman vuoden ajan. Sitten tapahtuu, kuten Call Wavesin kanssa – impulssi tulee meiltä ja käytännön toteutukseen päästään hyvin nopeasti, Leena Lehikoinen antaa esimerkkejä.

Olennaista Lehikoisen mukaan on, että Business Joensuu tekee sijoittumispalvelussaan aktiivista kartoitustyötä, verkostot pidetään virkeinä ja kontaktoinnissa ollaan monikanavaisia. Kaikki lähtee sijoittumishaluisen yrityksen tarpeista.

– Uudelle paikkakunnalle sijoittumista pohtiva yritys voi olla kiinnostunut monenlaisista asioista: toimitiloista, tonteista, työvoiman saatavuudesta ja monenlaisista liikekumppaneista alkaen vaikka tuotekehityksestä. Toimiva yhteistyöverkosto takaa sen, että pystymme palvelemaan monipuolisesti tänne sijoittuvia yrityksiä.

Business Joensuun kehityspäällikkö luettelee liudan alueen vetovoimatekijöitä:

– Itä-Suomen yliopisto, Karelia-ammattikorkeakoulu, Riverian ammatillinen koulutus – koulutustarjonta kaiken kaikkiaan. Joensuun kansainvälisyys on vahva valtti. Maakunnassa on myös erittäin vahvoja toimialakeskittymiä mm. metallissa, metsässä, muovissa, fotoniikassa. Kun kriittistä massaa ja osaamista kertyy, kaikki hyötyvät – myös uudet alueelle sijoittujat.

Myös Piia Puotinen kertoo arvostavansa sitä, että toimiala on tuttu niin paikkakunnalle kuin potentiaaleille työntekijöillekin.

– Alueella esimerkiksi julkinen sektori on tunnistanut hyvin toimialan työllistävyyden ja on aktiivisesti mukana alan toimissa.

Rekrytointi käynnissä

Alkujaan 14 henkeä työllistäneestä Call Wavesista on parissakymmenessä vuodessa kasvanut noin 190 ihmisen työpaikka. Yrityksen liikevaihto on noin 7,3 miljoonaa euroa, (2021). Yhtiön asiakkaita ovat niin kotimaiset yritykset kuin myös Suomessa toimivat kansainväliset yhtiöt.

Yhteistyökeskusteluissa Call Wavesin vakuutti työvoiman saatavuus ja se, miten Business Joensuu sekä Joensuun kaupungin Työllisyyspalvelut Luotsi oli valmiita tukemaan alueelle sijoittuvaa yritystä.

– Business Joensuu loi kontaktit alueella toimiviin sidosryhmiin ja heidän avullaan löysimme myös toimitilan Joensuun Koskikadulta. Tilojen keskeinen sijainti on plussaa. Työllisyyspalvelut Luotsi järjesti avoimien paikkojemme markkinointia työnhakijoille sekä osallistumismahdollisuuden kahteen keväällä järjestettyyn koulutukseen. Online-osaaja Täsmäkoulutuksen avulla löysimme ensimmäiset osaajat meille. Koemme, että yhteistyöverkosto toimii erinomaisesti.

Joensuuhun yritys rekrytoi kesäkuussa vakuutusalan myyntitiimin ja toimipisteen kehittämistä jatketaan parhaillaan.

Palvelut yhdeltä luukulta

– Business Joensuu palvelee yritystä yhden yhteyshenkilön kautta ja auttaa yritystä koko sen sijoittumisprosessin ajan, neuvoo Business Joensuun Leena Lehikoinen yrityksiä.

Lehikoinen lupaa yrityksille verkostoitumisapua myös paikallisten yritysten, tutkimusorganisaatioiden ja julkisen sektorin kanssa. Huomionarvoista ovat myös rahoitukseen liittyvät palvelut ja mahdollisuudet.

– Yhteistyö ELY-keskuksen kanssa on tiivistä, ja sen myöntämien investointi- ja kehittämisavustusten taso on Suomen kärkeä. Rintamassa yrityksiä varten yhteistyötä kanssamme tekevät myös Finnvera ja Business Finland. Meillä on olemassa myös kaksi alueellista pääomarahastoa – Business Joensuun Start Up Fund -rahasto sekä North Karelia Growth Fund -rahasto.

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy

Tämä artikkelin toteuttamisen on mahdollistanut Asiakaspalvelukeskuksista uutta liiketoimintaa Joensuun seudulle – ASPA liitoa – projekti, jota rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja Business Joensuu.