Tapaamme yrityskuiskaus -kampanjan tiimoilta Heidi Lihavaisen, joka pyörittää isänsä Åke Lihavaisen kanssa liikenneasema Gulf Honkavaaraa kuutostien varressa, parinkymmenen minuutin ajomatkan päässä Joensuusta.

Åke Lihavainen perusti alun perin Itä-Suomen Hiekkapuhallus ja Maalaus Oy -nimisen yrityksen vuonna 1979 ja teki muun muassa erilaisia maalaus- ja pinnoitustöitä laajasti ympäri Suomen. Liikenneaseman hän osti vuonna 2008. Yrittäjäperheessä kasvaneelle Heidi Lihavaiselle yrittäjyys on aina ollut se luonnollinen valinta. Kun isä osti liikenneaseman, asui Heidi Italiassa, jossa hän oli opiskellut yliopistossa ja työskennellyt kielenkääntäjänä sekä ravintola-alalla.

– Sen piti olla vuoden pesti, auttaa isää alkuun aseman kanssa. Mutta sittenhän tämä vei mennessään.

Yrityksen nimi vaihtui Clean Cart Oy:ksi, kun Lihavainen alkoi pyörittämään Joensuussa toimivaa raskaan kaluston pesulaa. Pesula on edelleen Clean Cart Oy:n omistuksessa ja liikenneasema Gulf Honkavaaran kylkeen on syntynyt sittemmin myös pitopalveluja tarjoava aputoiminimi Pata247. Lihavaisten lisäksi yritys työllistää seitsemän vakituista työntekijää, joista kaksi työskentelee Lukkotien rekkapesulassa. Kesäsesonkiin, Gulf Honkavaaralle, palkattiin tänä vuonna kolme kausityöntekijää. Vuonna 2019 Pyhäselän Yrittäjät valitsi Clean Cart Oy:n vuoden yritykseksi. Samana vuonna Åke Lihavaisella tuli täyteen pyöreät 40 vuotta yrittäjänä.

Kun Åke Lihavainen osti liikenneaseman, toimi sen yhteydessä pieni yhden paikan autokorjaamo. Melko pian syntyi kuitenkin päätös lähteä kehittämään kahvilaa ja lounaspuolta. Remontissa vuonna 2014 muun muassa asiakas- ja keittiötilat laajenivat.

– Autojen huoltopalvelun kehittämiseen olisi tarvittu isot tilat ja investoinnit, sillä nykyautot tarvitsevat myös modernimpaa teknologiaa. Omat vahvuudet ja Italiassa hankittu työkokemus antoivat kipinän kehittää ravintolapuolta. Keittolounas lähti käyntiin yhdellä viiden litran alumiinikattilalla. Sittemmin lounastarjontaa on koko ajan kehitetty ja tänä päivänä lounaallamme on hyvä maine, Lihavainen kertoo.

Viereisessä lounaspöydässä riittääkin tasaiseen tahtiin ruokailijoita, jotka kantavat tarjottimiaan aseman molemmista päädyistä löytyville terasseille elokuun auringon alle. Yrityksen sijainnin Honkavaaralla Lihavainen kokee vain etuna. Liikenneasemalla käy sekä ammattikuskeja ja työmatkalaisia että matkailijoita ja läheisten tehtaiden työntekijöitä. Päivittäin näkyy tuttuja kasvoja, tunnelma on välitön. Lounaspöytää on mahdollista ideoida omannäköiseksi, kun kilpailijoita ei ole aivan vieressä. Keväällä kokeiluun otetun konditoriapuolen myötä myös leivonnaistiskistä löytyvät tuotteet on suurelta osin valmistettu paikan päällä.

 

Omat vahvuudet ja asiakkaiden toiveet edellä

Yrityksen menestyksen avaimiksi Lihavainen nimeää hyvän henkilökunnan ja jatkuvan toiminnan kehittämisen, johon liittyy myös palautteen vastaanottaminen. Perheyrityksessä työntekijät kuuluvat saumattomasti porukkaan ja työtä tehdään hyvässä ilmapiirissä. Työntekijöiden vahvuudet ja osaaminen pääsevät käyttöön, kun toimintaa kehitetään yhteisvoimin. Lihavainen mainitsee, että toiminnan kehittämistä tullaan jatkamaan myös tulevaisuudessa henkilöstön vahvuuksista käsin.

Asiakaslähtöisyys on vahvasti Gulf Honkavaaran toiminnan ytimessä. Esimerkiksi lounaspöytää on uudistettu asiakkaiden toiveita kuunnellen. Pitopalveluakaan ei lähdetä tarjoamaan asiakkaille valmis menu edellä, vaan tapahtuma suunnitellaan aina asiakkaan toiveet ja tarpeet edellä. Tarvittaessa tilaisuus rakennetaan pöydistä ja tuoleista lähtien, vaikka vanhaan navettaan.

– Pitopalvelu on se puoli, jossa saamme rönsyillä ja toteuttaa ideoita vimpan päälle. Esimerkiksi kun asiakkaat joutuivat perumaan Kreikkaan suunnittelemansa häät, toteutimme heille kreikkalaiset häät täällä Pohjois-Karjalassa.

 

Uudet kanavat rekrytoinnin tukena

Lihavainen kertoo huomanneensa rekrytoinnin muuttuneen vuosien varrella. Perinteiset työpaikkailmoitukset eivät välttämättä enää tuota tulosta, vaan nykyään työntekijöitä etsitään erilaisten rekrypalvelujen ja sosiaalisen median kautta. Usein rekrytointipalvelut tulevat kuitenkin pienelle yritykselle kalliiksi. Lihavainen onkin kiitollinen siitä, että kentälle on tullut uusia palveluja, kuten Luotsi. Myös sosiaalisen median kautta on löytynyt yritykselle useampi tekijä: Lihavaisen itsensä perustamalle Työtä Tarjolla/Pohjois-Karjala -Facebook-ryhmään on löytänyt jo lähes 8000 seuraajaa. Business Finlandilta yritys sai tukea koronan aikaan ja Business Joensuussakin yrityksellä on oma yhteyshenkilö, johon voi ottaa yhteyttä esimerkiksi yrityksen kehittämiseen tai henkilöstöön liittyvissä asioissa.

Yrityskuiskaajat saapuvat jälleen syksyllä 2021 yrittäjien avuksi esimerkiksi kasvuun ja kehittämiseen, henkilöstöasioihin, toimintaympäristöön, yrittäjän jaksamiseen, koulutusasioihin tai yrityskauppojen suunnitteluun liittyvissä kysymyksissä. Myös yrittämiseen liittyvä yleinen palaute kiinnostaa ja kuiskaajat toimittavat sen tiedoksi päättäjille. Kampanjan tavoitteena on kuunnella ja auttaa mutkattomasti sekä maksuttomasti paikallisia yrityksiä yritystoiminnan eri vaiheissa.

Viikolla 35 Yrityskuiskaajat palvelevat yrityksiä Enon, Uimaharjun, Pyhäselän, Reijolan, Tuupovaaran, Kiihtelysvaaran ja Heinävaaran alueilla.

Yrittäjät voivat myös itse ottaa yhteyttä yrityskuiskaajiin osoitteessa www.businessjoensuu.fi/yrityskuiskaajat

Teksti: Ammeri Kankaisto

Kuvat: Stefan de Batselier

Teemat: Yrittäjyys