”Vaikuttavinta oli ryhmä – hyvin erilaisista taustoista ja kulttuureista tulleet ihmiset. Rohkaisimme ja sparrasimme. Opimme toisiltamme ja Business Joensuun loistavilta mentoreilta”, Pohon Oy:n yrittäjä Ivan Alidjaja kiteyttää kokemuksensa Business Joensuun START-valmennuksesta.

Ivan Alidjaja osallistui Business Joensuun START-valmennukseen viime vuoden lopulla. Hänen lisäkseen viimeisen kahden vuoden aikana ryhmävalmennuksen on käynyt läpi 158 yrittäjähenkistä asiakasta. Valmennus kohdistui 0-3-vuotiaisiin yrityksiin. Kussakin ryhmässä oli mukana maksimissaan kymmenen osallistujaa. Kansainvälisille osallistujille englanninkielistä valmennusta annettiin neljässä ryhmässä.

– Yritystoimintaa suunnittelevat henkilöt ja alkuvaiheen yritykset ovat Business Joensuulle todella tärkeä kohderyhmä. Ryhmä on myös hyvin heterogeeninen. On nuoria ja opiskelijoita, omaa elämänuraansa vasta suunnittelevia. On myös varttuneita henkilöitä, työelämässä ehkä jo pitkäänkin olleita ammattilaisia. Yhteistä kaikille on monenlaisen tiedon ja myös kannustuksen tarve, Business Joensuun yritysvalmentaja Satu Niiranen kertoo.

Voiton vei Joensuu!

Ivan Alidjaja on kotoisin Indonesiasta Bandungin miljoonakaupungista. Rahoitusalaa, liiketaloutta, markkinointia ja it-alaa opiskellut Alidjaja ehti työskennellä Indonesian Suomen-suurlähetystössä 13 vuotta ennen muuttoaan Suomeen. Kotikaupungin valintaa Alidjaja perheineen puntaroi Helsingin, Tampereen ja Joensuun välillä.

– Lapsilla oli edessä lukion valinta. Olin tietoinen, että koulutuksen taso Joensuussa on huippua. Kaupunki on kansainvälinen ja turvallinen. Joensuu on kulttuurisesti viehättävä, ihmiset ystävällisiä. Niinpä lapset aloittivat lukio-opinnot Lyseon lukiossa vuonna 2020.

Pienet purot, iso virta

Vuonna 2021 Ivan Alidjaja perusti Pohon Oy:n. Pohon on ympäristöratkaisujen verkkokauppa, jonka digitaalisella alustalla käyttäjät voivat ostaa ja myydä ympäristöratkaisuja. Kohderyhmä on laaja yksityisistä ihmisistä yrityksiin, viranomaisista paikallishallintoon.

Kommunikaatio alustalla on kaksisuuntaista. Tavoitteena on löytää käytännönläheisiä ratkaisuja, joiden asiantuntemus tulee Pohonin yhteisön jäseniltä. Kantava ajatus on, että pienet ja paikalliset ympäristöteot voivat kasvaa merkittäväksi hyväksi – myös globaalisti.

Kehitysvaiheessa Pohon valitsi testikohteiksi Suomen ja Indonesian. Maat ovat erilaisia, mutta perustarpeet luonnon suojelussa lopulta yhteneväisiä: roskan, jätteen ja saasteen vähentäminen ja ilmastomuutoksen taklaaminen vaikka vain istuttamalla yksikin puu.

Suomessa Pohonia kiinnostaa muun muassa yksityinen metsänomistajakunta. Keskimääräinen metsätilan koko Suomessa on noin 30 hehtaaria.

– Metsätilallinen voi ilmaista Pohonin markkinapaikalla antavansa suojeltavaksi tietyn määräalan metsästään. Suojelua tukevat tahot ympäri maailmaa voivat
Pohonin kautta osallistua suojeluun rahallisella tuella.

Pohonin digitaalisen alustan testaus on loppusuoralla. Alidjajan mukaan markkinapaikka lanseerataan vielä kuluvan kesän aikana.

Ryhmän voimalla

Ivan Alidjajan mukaan vaikeinta ja myös aikaa vievintä yrityksen alkutaipaleella on ollut verkostojen löytäminen. Business Joensuun Satu Niiranen tunnistaa tarpeen hyvin.

– Verkostojen merkitys on suuri jokaiselle aloittavalle yrittäjälle. Erityinen haaste se on niille, jotka tulevat Suomeen muualta usein ilman minkäänlaisia yhteyksiä täkäläisiin tahoihin. Alkavien yrittäjien valmennus on mahdollisuus verkostojen rakentamiseen. Kerta toisensa jälkeen on ollut hienoa nähdä ryhmätyöskentelyn voima – ilo, energia, positiivinen kirittäminen, pulmien ratkaisu ja eteenpäinmeno, Niiranen muotoilee.

Ryhmien työskentelyote on nimenomaan valmentava, ei opettajamainen. Satu Niirasen ja hänen kollegansa yritysvalmentaja Lasse Immosen tavoite on, että yrittäjä löytää oman potentiaalinsa ryhmän voimalla. Juuri niin tapahtui myös Ivan Alidjajanille.

– Mentorit panivat meidät ajattelemaan itse, etsimään oikeita työkaluja ja menetelmiä edetä. Ryhmän tuki oli äärimmäisen tärkeää. Ja vaikka valmennusviikot sinällään ovat jo ohi, niin valmennusjaksolla perustettu Whatsupp-ryhmä pitää edelleen aktiivisesti yhteyttä.

Yhden luukun luksusta

Aloittavien yritysten kysymyspatteri on laaja liiketoimintasuunnitelman laatimisesta riskienhallintaan, verotuksesta ja taloudesta omien voimavarojen riittävyyteen ja ajankäytön hallintaan. Ulkomaalaisena yrittäjänä Ivan Alidjajan kehuu sitä, että yrityksille suunnatuissa verkkopalveluissa valtavan monet asiat on kerrottu englanniksi.

– Niin ja sitten vielä tämä Business Joensuu – olen todella onnellinen, että on tällainen yksi paikka, josta ikään kuin samalta tiskiltä aloittavakin yrittäjä voi saada kaiken tarvitsemansa tiedon ja avun.

Alidjajanin kaltaisia koulutettuja, innovatiivisia ja aktiivisia yrittäjiä tarvitaan lisää Pohjois-Karjalaan. Business Joensuun Satu Niirasen mukaan kasvua indikoi muun muassa se, että esimerkiksi Karelia-ammattikorkeakoulu on kertonut kolminkertaistavansa ulkomailta tulevien opiskelijoiden määrän.

– Muun muassa Karelia, Riveria ja Itä-Suomen yliopisto ovat niitä tahoja, joiden kautta aloittavia yrityksiä valmennustarpeineen syntyy. Tarvetta ryhmävalmennukselle ja myös valmennuksen kehittämiselle on jatkossakin, Niiranen painottaa.

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Business Joensuu
Kuva: Jarno Artika