”Idän kahvimiehet alkoivat panomiehiksi”, otsikoi Olutposti-lehti helmikuussa 2021, kun Unison Coffeen omistajat Tomi Sutinen ja Miska Kämäräinen ja olutbisnekseen mukaan tullut Tomi Piipponen ostivat Joenbruu-panimon. Nyt kahvimiesten sijasta voi puhua reilusti kasvumiehistä, kun kolmikon perustama Unison Brewing Company helmikuun puolivälissä osti Panimo Honkavuoren liiketoiminnan.

Kahvi ja olut – trendikkäitä nautintoaineita molemmat. Käsityönä paahdetusta kahvista Tomi Sutinen ja Miska Kämäräinen ovat reilun viiden vuoden aikana kasvattaneet valtakunnallisen menestystarinan. Unison Coffeen kahviautomaatit ovat valloittaneet jo puoli Suomea ja markkinaosuuden kasvattaminen jatkuu. Kasvu rakentuu laadulle ja hyvälle palvelulle. Rainforest Alliance -sertifioidusta kahvipaahtimosta yrittäjät ovat syystäkin ylpeitä.

Nopeaa reagointia

Koronan myötä ihmiset siirtyivät etätöihin; yritysten tiloissa olevista automaateista kahvikupposia tilattiin aiempaa vähemmän.

– Mietittiin, että nyt väelle tässä synkässä kohdassa maistuisi olut, Tomi Sutinen virnistää.

Todellisuudessa yrittäjillä oli jo aiemmin kytenyt pienimuotoinen haave omasta panimosta. Ensimmäisen siirtonsa olutbisnekseen Tomi Sutinen, Miska Kämäräinen ja panimon kolmanneksi osakkaaksi tullut Tomi Piipponen tekivät vuonna 2020. Miehet ostivat Joenbruu BC Oy:n, josta sittemmin rakentui Unison Brewing Company.

– Oli muuten Business Joensuun yritysasiantuntija Jouko Piirainen mukana jo siinäkin kaupassa, Sutinen taustoittaa.

Kasvun oppia

Mikropanimoa yrittäjät ehtivät pyörittää noin 1,5 vuotta.

– Hoksasimme, että meidän kokoonpanolla ja työmäärällä oluthomma ei kehity oikeaan suuntaan, Tomi Sutinen analysoi.

Sittemmin Unison Brewing Companyn neljänneksi osakkaaksi on tullut Aapo Gröhn.

– Tomi Piipponen työskentelee toimitusjohtajana. Me kolme muuta olemme tukemassa sarjayrittäjähengessä panimon toimintaa omilla kontakteillamme, Tomi Sutinen linjaa.

Yksi tärkeä kehitysaskel on ollut Joni Sormusen palkkaaminen olutmestariksi. Lieksalaislähtöinen Sormunen on koulutukseltaan suurtalouskokki ja pian myös olutsommelier.

– On viimeisen päälle asiaan vihkiytynyt ammattilainen, Sutinen kehuu.

Kasvubisnes

Vuonna 2010 Suomessa toimi alle 40 rekisteröityä pienpanimoa. Vuoteen 2020 mennessä pienpanimoita oli jo lähes 120. Pienpanimoksi määritellään panimo, joka valmistaa olutta enintään 15 miljoonaa litraa vuodessa.

Pienpanimoiden laatu, käsityö ja innovatiivinen kokeilunhalu puhuttelevat laatutietoista asiakaskuntaa. Tähän yhä nousevaan trendiin nappasi kiinni myös Unison Brewing Company. Tomi Sutinen lähti mukaan Business Joensuun Grow-kasvuohjelmaan.

– Eritoten kiinnosti oppia, miten kasvusuunnitelmaa laajemmassa mitassa tehdään. Yrittäjällä asia voi olla mielessä, mutta ilman sparrausta harvempi onnistuu. Yritysvalmentajat Mervi Leminen ja Santeri Lanér ovat ammattivalmentajia, Grown anti oli todella hyvä. Oli antoisaa päästä kuulemaan myös suunnilleen samankokoisten muiden yritysten kasvusuunnitelmista.

Palaset kohdilleen

Ville Vuorio ja Jani Honkanen perustivat Panimo Honkavuoren vuonna 2015. Rupiliskotutkijan ja ekotoksikologian tohtorin taiteella suunniteltu ja tieteellä pantu olut ehti vuosien mittaan voittaa lukuisia kotimaisia ja kansainvälisiä palkintoja.

– Onnistuminen vaati hirveästi energiaa ja työaikaa, Ville Vuorio kiteyttää Panimo Honkavuoren matkan startista menestykseen.

”Pää olisi vielä kestänyt, mutta polvet eivät. Oli tullut aika siirtyä eteenpäin, joten päätimme Janin kanssa myydä”, viestittivät Vuorio ja Honkanen tiedotteessa, jossa kerrottiin liiketoiminnan myynnistä Unison Brewing Companylle.

– Oli ollut jo pidempään mielessä, ettei panimon pyörittäminen ole ihan loppuelämän hommaa. Mietittiin vaihtoehtoja luopumiselle, Vuorio muistelee.

Jani Honkanen luopui panimotyöstä jo vuonna 2019 ja siirtyi takaisin aiemmalle uralleen Euroopan kemikaalivirastoon Helsinkiin. Honkasen jälkeen Vuoriosta tuli Panimo Honkavuoren toimitusjohtaja.

– Elokuussa 2020 olin jo mukana ELYn luonnonsuojeluhommissa. Tammikuussa 2021 siirryin luonnonsuojeluasioiden pariin Metsähallitukseen. Siinä vaiheessa tein kahta työtä, kun hoidin vielä panimon toimitusjohtajan hommat päivätyön jälkeen.

”Odotan hyvää tulevaisuutta”

Business Joensuun yritysasiantuntija Jouko Piiraisen rooli nousi jälleen keskiöön. Piirainen tiesi, että Panimo Honkavuori on hiljaisessa myynnissä. Piirainen tiesi senkin, että Sutinen ja Kämäräinen etsivät kasvuloikkaa olutbisnekselleen.

– Ville Vuorio otti yhteyttä. Päädyttiin koostamaan yrityksen ja liiketoiminnan arvolaskelmia. Ja kun ostajaa alettiin etsimään, oli hyvässä muistissa Joenbruun kuvio. Soitto Tomille osui hyvään saumaan, koska heillä oli tavoitteena panimotoiminnan laajentaminen, Jouko Piirainen jäsentää etenemistä.

Helinintiellä sijaitsevat panimotilat mahdollistavat kasvun. Yrittäjät mukaan lukien Unison Brewing Company työllistää seitsemän henkilöä.

– Koko Unison Brewing Companyn porukka on sen tuntuinen, että ideoita tulevaisuuden rakentamiseen varmasti syntyy. Odotan hyvää tulevaisuutta heille, Piirainen kannustaa.

 

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy

Kuva: Jarno Artika