Maailman johtaviin paalausverkkojen ja -lankojen valmistajiin kuuluva Piippo Oyj päivitti strategiansa. Kuluvan vuoden maaliskuussa 80 vuotta täyttävä yhtiö satsaa nyt täydellä voimalla Agri-liiketoimintansa kehittämiseen ja entistä syvempään asiakastarpeen ymmärrykseen. Kehitystyön tavoite oli päästä lähemmäs sitä maailmaa, jossa maataloustuottajat elävät. Päivitetyn toiminta-ajatuksen mukana syntyi Focus on Feed -palvelu.

Piipon tuotantolaitoksella Outokummussa valmistettavia paalausverkkoja ja -lankoja viedään yli 40 maahan. Suurimmat vientikohteita ovat Pohjois-Amerikka ja Venäjä. Merkittäviä viennin ja kasvun alueita ovat myös Keski-Eurooppa ja Pohjoismaat.

Paalausverkot ja -langat kuuluvat Piipon Agri-liiketoimintaan muodostaen noin 82 prosenttia yhtiön koko liikevaihdosta.

GoGlobalin spinoff

Globaalisti Agri-markkina on pirstaloitunut. Piipon toimitusjohtaja Jukka Keisanen kuvaa sadonkorjuutuotteita niche-markkinaksi – olkoonkin, että maailmanlaajuisesti kyse on noin 480 miljoonan euron kokonaispotista.

Osaltaan Piippo on ratkomassa valtavia globaaleja kysymyksiä. Maailman väestö kasvaa. Samaan aikaan viljelykelpoisen maan, energian ja veden määrä vähenee.

– Laskelmien mukaan maatalouden pitää pystyä seuraavan 50 vuoden aikana tuottamaan enemmän, kuin mitä maataloudessa on pystytty tuottamaan viimeisen 10 000 vuoden aikana, Keisanen taustoittaa.

Business Joensuun GoGlobal-ohjelmassa Piippo lähti ensisijaisesti tarkastelemaan viennin prosessiensa kehittämistä. Varsin pian viennin läpivalaisu johti palveluliiketoiminnan kehittämiseen ja edelleen tuotteistamiseen.

– GoGlobal-ohjelmaan lähdettäessä osasimme kuvata tarpeen ja tahtotilamme, mutta asiakokonaisuuden purkamiseen ja tuotteistamiseen tarvitsimme ulkoisia kumppaneita.

Kuten Keisanen asian ilmaiseen, enää ei riitä, että Piippo on tehokas ja toimitusvarma paalausverkkojen ja -lankojen valmistaja. On pureuduttava prosessiin paljon syvemmälle – ymmärrettävä aito asiakastarve.

– Miten karjan ruokinta onnistuu? Täyttyvätkö rehuarvot? Mikä ajankohta on rehunkorjuulle optimaalinen? Meidän on kyettävä auttamaan maataloustuottajaa menestymään yhä paremmin ja tehokkaammin.

Agrin aikatauluun

Jukka Keisanen on toiminut Piipon toimitusjohtajana syksystä 2017 lähtien. Aiemmin yhtiön viennin, avainasiakkaiden ja kehittämisen parissa työskennelleelle Keisaselle asioiden pohtiminen nimenomaan asiakkaan näkökulmasta oli tuttua. Ketteryyttä, kehittämisintoa ja osaamista löytyi talon sisältä lisääkin.

Asiakaslähtöisyydessä Piippo meni niin pitkälle, että yhtiö synkronoi myös oman tilikautensa Agri-asiakkaiden kanssa yhteensopivaksi. Viime tilikausi pätkäisiin syyskuun lopussa. Siitä lähti uuden laskenta.

– Olemme tilanteessa, jossa yhtiötä ohjataan niin tuotannon kuin myynninkin osalta Agrin asiakkaiden vuosirytmin mukaisesti. Ratkaisu on mielekäs – nyt yhdistämme yrityksen johtamisen ja sisäiset järjestelmät täsmälleen asiakastarpeidenmukaisesti, toimitusjohtaja linjaa.

Focus on Feed

Ei yhtään rehua hukkaan – englanniksi Focus on Feed. Yhtiön kantavan toiminta-ajatuksen lisäksi kyse on pilvipalvelusta, jonka avulla maito- ja karjatilat pystyvät optimoimaan säilörehun määrän, laadun ja oikean korjuuajan. Tekemisen eteenpäin vievä voima on kaiken mahdollisen hukan minimointi.

– Pilvisovellukseen syötetään tilan tiedot peltolohkojen tarkkuudella, sijainti, eläinmäärä ja tavoiteltu sadon määrä. Palvelussa voi tehdä peltolohkokohtaisen työsuunnitelman, jonka avulla tuottaja pystyy tekemään korjuusuunnitelman. Ohjelma mahdollistaa myös tilastoinnin ja sitä kautta edelleen kehittämisen.

Focus on Feed -ohjelmiston kehitystyö eteni ripeästi. Palvelu on nyt testattu kotimaan sopimuskumppaneilla, ja kotimaassa myynti on käynnistetty. Tietotekniikan ja järjestelmän saattaminen vientikuntoon vaatii vielä tiettyjä muutoksia ja kehitystä. Ennen viennin aloittamista palvelu testataan myös globaalisti useammalla tilalla.

Eurooppalaisessa ytimessä

Agri-liiketoiminnan kehittämisessä Piipon maantieteellinen sijainti on hyvä.

– Globaali paalainkanta on aika lailla Eurooppa-vetoista. Piipon tuotteet ovat hyvin universaalisti yhteensopivia oltiinpa millä markkinoilla tahansa. Paalaimia kehittävät isot eurooppalaiset konevalmistajat. Olemme hyvin perillä siitä, mitä kehitystyötä markkinoilla tehdään, Jukka Keisanen iloitsee.

Kotimaassa agrin ytimessä paalauslankojen ja verkkojen rooleissa on eroa. Piipon paalauslangat ovat tuttuakin tutumpia kotimaan pyörö- ja kanttipaaleissa. Sen sijaan paalausverkkopuolella markkina on globaalimpi ja kilpailijoita on enemmän Suomenkin markkinoilla.

Kilpailuun Piippo vastaa myös itse tuotteen kehitystyöllä. Kehittyvä kudontakoneteknologia mahdollistaa nopeamman ja volyymiltaan suuremman valmistuksen. Piipon paalausverkot ovat markkinoiden pisimpiä ja lujimpia.

Olipa kyse Agrin tuotteista tai Piipon tytäryhtiöiden valmistamista kuluttajatuotteista tai kaapeliteollisuudelle valmistettavista tuotteista, materiaalina käytetään muovia. Nykyään kierrätysmateriaalien lisääntyvä käyttö on yhtiöllä keskiössä.

– Liiketoiminta-alueiden valmistuksen välillä on vahva synergia – kaikki materiaali voidaan kierrättää uudelleen. Hukkaa ja hävikkiä ei synny lainkaan.

”Meidän on kyettävä auttamaan maataloustuottajaa menestymään yhä paremmin ja tehokkaammin”

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy
Kuvat: Kuva-Artika, Jarno Artika