Joensuun toriparkin ja kauppatorin valmistumisen myötä kulmat alkavat olla kunnossa, on aika täyttää keskusta elämällä ja nuorekkaalla iloisuudella! Joensuun kaupunkikeskustayhdistyksen työnä on loihtia Joensuun ydin houkuttelevaksi ja viihtyisäksi kaupunkilaisten ja vieraiden tulla.

– Keskustelu toriparkista kesti 25 vuotta. Jahkailulle on saatu piste; toriparkki on alku uudelle hyvälle. Aivan huisia, että se on nyt valmis, Joensuun kaupunkikeskustayhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Vänskä iloitsee.

Joensuun tori on kaupungin sydän. Parin viime vuoden aikana sydän on käynyt läpi melkoisen korjausoperaation. Toriparkki avautui lokakuussa 2018, kauppatorin avajaisia vietettiin marraskuussa. Keskustan remontti ei jäänyt pelkäksi sydämen pallolaajennukseksi, kun samaan syssyyn keskustan katuja remontoitiin reippain ottein. Kadunkulkijan silmin Joensuun keskusta näytti syntyvän uudestaan.

Nuorekkaalla otteella

Ajanmukainen, palveleva ja nuorekas. Sellainen pitää kaupunkikeskustan olla.

– Joensuu on opiskelijoiden kaupunki, Joensuu on nuorekas kaupunki. Nuorekkuuden pitää välittyä monin eri tavoin. Kun torialue ja keskusta on rakennettu valmiiksi, se mahdollistaa enemmän tapahtumia ja ihmisiä kiinnostavaa tarjontaa. Kun väki nuoremmasta varttuneempiin lähtee liikkeelle, he löytävät entistä paremmin keskustan kivijalkaliikkeiden tarjonnan.

Yhdistys yhteisellä asialla

Joensuun kaupunkikeskustayhdistykseen kuuluu noin 250 jäsentä – ammatinharjoittajia, yrittäjiä, yhtiöitä, kiinteistönomistajia, yhteisöjä. Jäsenistä suurin on Joensuun kaupunki. Yhdistys haluaa kuunnella jäsenistönsä toiveita herkällä korvalla. Isoon joukkoon mahtuu mielipiteitä ja näkökulmia, toiminnanjohtajan luovimistaitojakin tarvitaan. Toissa vuoden elokuussa työssään aloittanut Vänskä on ensitöikseen lisännyt viestintää.

Jahkailulle on saatu piste; Joensuun toriparkki on alku uudelle hyvälle

– Jäsenviestiä tulee nyt säännöllisesti ja siitä olemmekin saaneet hyvää palautetta. Jäsenistö tietää, mitä kulloinkin tapahtuu ja mitä on suunnitteilla. Teemme paljon yhteismarkkinointia, jota jäsenet voivat hyödyntää itselleen parhaaksi katsomalla tavalla.

Kaupunkikeskustayhdistys on myös foorumi, jonka kautta yhteisiin ponnisteluihin pystyy vaikuttamaan ja tuomaan uusia ideoita porukalla pohdittaviksi. Yhdistyksen kädenjälki näkyy muun muassa sisääntuloväylien banderolleissa, kesäviireissä ja kaupunkilaisten rakastamassa joulunavauksessa. Joulutunnelma houkuttelee torille hyvinkin 20 000 kaupunkilaista.

Karjalasta kajahtaa!

Monen joensuulaisen tapaan Anne Vänskä odottaa kovasti YleX:n pop-konserttia. Ilmaiskonsertti tarjoillaan Joensuun torilla ensimmäistä kertaa 1. kesäkuuta. Samana päivänä Laulurinteellä kajahtaa jälleen Suomen suven avaus. Kunniakkaat 35 vuotta täyttävä tapahtuma kerännee Laulurinteelle jälleen 20 000 koululaista. Parhaassa tapauksessa samanmoinen väkimäärä löytää tiensä kauppatorin YleXPop-festarille. Melkoinen kohderyhmä keskustan kaupoille ja ravintoloille.