Helmikuussa uusiin tiloihin Kauppakadulle muuttanut kehystämö ja taidetarvikeliike PauMer Kehys on joensuulaisille tuttu nimi. Nykyinen yrittäjä Marita Hiltunen tuli yritykseen työntekijäksi vuonna 2006 ja kolme vuotta myöhemmin hyppäsi ohjaksiin omistajanvaihdoksen myötä.

PauMer Kehys tarjoaa museolaatuista kehystyspalvelua ja taidetarvikkeita niin opiskelijoiden kuin ammattitaiteilijoidenkin tarpeisiin. Liikkeessä on myytävänä myös vaihtuva lajitelma taidegrafiikkaa, valokuvia ja postikortteja.

Alun perin tekstiilialalle studiokutojaksi kouluttautunut Hiltunen ehti tutustua yrittäjämäiseen työskentelyyn tehdessään sisustustekstiilejä oman toiminimen kautta 2000-luvun alussa. Kun elämäntilanne muuttui, näki Hiltunen ilmoituksen, jossa PauMer Kehys haki kehystäjää. Hiltunen tuli yrittäjän kanssa hyvin juttuun ja sai paikan. Vaikka käsillä tekeminen oli tuttua, ei Hiltusella ollut kehystämisestä minkäänlaista kokemusta.

– Ammattitaitoni olen hankkinut työn kautta. Tällä hetkellä Suomessa ei edes kouluteta kehystäjiä. Kehystystekniikat kyllä oppii kokeneemman ammattilaisen opastuksella, mutta lisäksi vaaditaan tietynlaista silmää, asiakastaitoja ja muuntautumiskykyä. Parasta onkin työn merkityksellisyys, joka syntyy kohtaamisista asiakkaiden kanssa. Kyynel on usein tullut silmäkulmaan asiakkaille tärkeiden ja koskettavien teosten äärellä.

 

Yrittäjyys oli luonteva valinta

Kun työnantaja kertoi Maritalle päättäneensä luopua yrityksestä, syntyi ostopäätös Maritan mielessä saman tien. Hiltunen kertoo olleensa siinä vaiheessa jo hyvin sisällä yrityksen toiminnassa. Yrittäjyys mahdollisti käsillä tekemisen ja asiakastyön itsenäisellä työotteella. Vaikka yrittäjyyden alkuvuosiin mahtui monta suurta elämänmuutosta ja haasteita esimerkiksi äitiyden ja yrittäjyyden yhteensovittamisessa, kokee Hiltunen tehneensä oikean valinnan lähtiessään PauMer Kehyksen yrittäjäksi vuonna 2009.

– Yrittäjyys antaa niin paljon. Työtä voi tehdä omannäköisesti ja omilla arvoilla. Olen minä kolmen viikon ikäisen vauvan kanssa ollut suunnittelemassa asiakastyötä ja pystyttänyt matkasängyn liikkeeseen useamman kerran, muistelee Hiltunen yrittäjyyden alkuvuosien haasteita.

 

Tukea digitaitoihin ja rekrytointiin

Vaikka omat voimavarat ovat välillä olleet vähissä, ei PauMer Kehyksen toiminnan lopettaminen ole koskaan ollut Hiltuselle vaihtoehto. Apua hän omien sanojensa mukaan olisi kuitenkin voinut pyytää jo aiemmin. Apua lähti löytymään, kun Luotsin yritysagentti Maikki Miettinen tupsahti vierailulle liikkeeseen. Sittemmin Hiltunen on saanut tukea yrityksen digikehitykseen Business Joensuun Digi.Grow –palvelusta ja osa-aikainen työntekijä sekä tietoa palkkauksen tukimahdollisuuksista löytyi Luotsin kautta.

– Älä vähättele omaa yrittämistä. Palvelut on tarkoitettu myös pienyrittäjille, ei vain isoille kasvuyrityksille, Hiltunen sanoo ja myöntää, että on kokenut verkostoitumisen ja tietotekniikan aina haastavaksi.

– Hanna ja Marko Business Joensuulta ovat sellaisia ihmisiä, että jos et heidän mukaan lähde, niin et kenenkään. Hyvä, että hakevat meitä yksin päätä seinään hakkaavia ihmisten ilmoille, Hiltunen jatkaa.

Digi.Grow –palvelussa Hiltunen sai sekä mahdollisuuden verkostoitua muiden yrittäjien kanssa, että kehittää yrityksen markkinointia ja ottaa haltuun sosiaalisen median kanavia. Sosiaalisessa mediassa Hiltunen pitää tärkeänä olla esillä omana, helposti lähestyttävänä itsenään. Seuraavaksi Business Joensuun yritysvalmentajan kanssa on tarkoitus paneutua numeroihin ja yrityksen talouden suunnitteluun.

Kun eräs pitkäaikainen asiakas toi uudelleen kehystettäväksi työn, jonka PauMer Kehyksen edeltäjä oli kehystänyt vuosikymmeniä sitten samassa osoitteessa, vahvistui Hiltusen tunne siitä, että nykyisessä osoitteessaan Kauppakadulla yritys on tullut kotiin. Hiltunen kokee, että nykyiseen liiketilaan on helppo tulla ja tila tarjoaa mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen. Hän haluaa laajentaa muun muassa myytävien taideteosten valikoimaa.

Digitaalisten palvelujenkin kehittäminen on jatkunut. Viimeisimpänä yritys on avannut omat nettisivut. Vaikka esimerkiksi taidetarvikkeiden puolella kilpailu nettikauppoja vastaan on kovaa, uskoo Hiltunen edelleen kivijalkakaupan merkitykseen:

– Meillä asiakas saa kokeilla tarvikkeita, jotta esimerkiksi se sopiva sivellin löytyy. Kohtaamiset ja keskustelut asiakkaiden kanssa ovat merkityksellisiä. Se on minulle yrittäjänä arvokasta; tunne siitä, että osasin auttaa.

Yrityskuiskaajat ovat yrittäjien apuna esimerkiksi kasvuun ja kehittämiseen, henkilöstöasioihin, toimintaympäristöön, yrittäjän jaksamiseen, koulutusasioihin tai yrityskauppojen suunnitteluun liittyvissä kysymyksissä. Myös yrittämiseen liittyvä yleinen palaute kiinnostaa ja kuiskaajat toimittavat sen tiedoksi päättäjille. Kampanjan tavoitteena on kuunnella ja auttaa mutkattomasti sekä maksuttomasti paikallisia yrityksiä yritystoiminnan eri vaiheissa.

Yrityskuiskaajat palvelevat viikolla 40 Joensuun ruutukaava-alueen ja teollisuusalueen yrityksiä. Lue lisää ja ota yhteyttä yrityskuiskaajiin osoitteessa www.businessjoensuu.fi/yrityskuiskaajat

 

Teksti: Ammeri Kankaisto

Kuvat: Stefan De Batselier