Pienelle mutta kasvuhaluiselle tilitoimistolle onnistuminen rekrytoinnissa oli enemmän kuin lottovoitto. Outokumpulaisen tilitoimisto Kroisos Pennanen & Pennasen rekry käynnistyi Business Joensuun yritysasiantuntijan antamasta vinkistä hyödyntää mestari-kisällikoulutusta.

Taloushallintoala on tasaisen kasvun toimiala. Ala paitsi digitalisoituu, myös polarisoituu vinhaa vauhtia. Yhtäältä suuret tilitoimistoketjut ostavat pieniä ja keskisuuria toimistoja. Toisaalta alalla toimii joukko pieniä, ketteriä ja paikallisia asiantuntijayrityksiä. Yrityksiä, jotka panostavat henkilökohtaiseen asiakaspalveluun. Juuri sellainen on tilitoimisto Kroisos Pennanen & Pennanen, joka rakentaa tulevaisuutta perheyrityksen arvopohjalta.

Työntekijän rekrytointi on iso päätös etenkin pienelle yritykselle. Kroisos Pennanen & Pennasen yrittäjä Anne-Mari Jolkkonen varmisteli kasvun askeleita kasvattamalla ensin oman työmääränsä maksimiin.

– Ylityöllistin itseni. Se oli toimiva menettely ennakoida ja lyhentää sitä aikaa, että uusi työntekijä ansaitsee omalla työpanoksellaan oman palkkansa.

Etenemistapa sopi Jolkkoselle, vaikka hän näkee toimintatavassa myös mahdollisen sudenkuopan.

– Kun yrittäjällä on työtä paljon, ei sitten jääkään aikaa perehtyä rekrytointiin. Omien päivittäisten töiden ohella rekry vaatii aikaa ja paneutumista.

Vinkki yritysasiantuntijalta

Anne-Mari Jolkkonen antaa ison kiitoksen Business Joensuun yritysasiantuntija Juha Saastamoiselle, joka vinkkasi mestari-kisällikoulutuksesta ja tarjolla olevasta rekrytointipalvelusta.

– Tuolloin keväällä 2018 sisareni ja hänen miehensä hoitivat tilitoimiston Helsingin toimipistettä. Minulla puolestaan oli vapaat kädet miettiä Outokummun toimipisteen kehittämistä. Kiinnostuin heti Saastamoisen vinkistä.

Mestari-kisällimallilla rekrytointi käynnistyi sujuvasti. Jolkkonen panosti tehollisen työaikansa asiakkaisiin, kun Business Joensuun asiantuntija hoiti kaikki rekrytoinnin käytännön järjestelyt. Ulkoinen apu yrittäjälle poisti yrityksen kasvun esteen.

– Ilman ulkoistusmahdollisuutta koko rekryprosessi olisi jäänyt meidän tapauksessamme kiireen jalkoihin.

Moniosaaja hakusessa

Työ- ja elinkeinoministeriön viime vuoden lopulla julkaisemassa toimialaraportissa pohdittiin taloushallintoalan muutosta. TEMmin mukaan alan yritykset ovat raportoineet vaikeuksista löytää riittävästi osaavaa työvoimaa.

Kroisos Pennanen & Pennasen rekrytointi-ilmoitukseen tuli paljon hakemuksia, sillä hakukriteerit pidettiin tarkoituksella varsin väljinä. Jolkkonen luotti oman kokemuksensa turvin siihen, että mestari pystyy kouluttamaan kisällistä kelpo tekijän, kunhan hakijan persoona on sopivanlainen.

– Työaikaa ei enää käytetä näpytellen numeroita järjestelmään. Tänä päivänä taloushallintoalan työntekijältä vaaditaan moniosaamista ja ennen muuta taitoa kohdata asiakas. Kyse on mitä suuremmassa määrin yhdessä tekemisestä, asiakkaan tukemisesta, henkilökohtaisesta neuvonnasta.

Digitalisaation huumassa moni asiakas on Jolkkosen mukaan jätetty ohjelmiston, nettisivun ohjeiden tai puhelinvastaajan varaan.

– Henkilöiden välinen asiointi on vähentynyt valtavasti, vaikka sille on selkeä tarve ja kysyntä. Meillä henkilökohtaisuudesta on pidetty tiukasti kiinni.

Kahden kuukauden oppijakso

Porista kotoisin oleva Ilmari Karvinen oli juuri päättänyt laskentatoimen opintonsa Turun kauppakorkeakoulussa. Opintojen loppupuolella henkilökohtaiset syyt olivat lennättäneet miehen Länsi-Suomesta Pohjois-Karjalaan.

– Olin siinä opintojen jälkeisessä tilanteessa, jossa työpaikan saaminen voi olla haasteellista ihan vain siksi, ettei työkokemusta ole vielä karttunut, Karvinen kertoo.

Karvinen kiinnostui tilitoimiston rekryilmoituksesta. Pian kävi selväksi, että yrityksen ja hakijan intressit kohtasivat paremmin kuin hyvin. Sopimus syntyi, ja heinäkuussa 2018 alkoi kahden kuukauden mestari-kisällijakso.

Vastuun kantaja

Jolkkosen ja Karvisen haastattelun ajankohdassa koronaviruksen taloudelliset vaikutukset painoivat monen yrittäjien harteilla.

– On ollut tarvetta ihan käytännön neuvoille – miten saada firma pysymään pystyssä, kun rahantulo loppuu ja epävarmuus kaikesta lisääntyy. Mitä maksuja pitää maksaa heti, miten sopia menettelyistä esimerkiksi verottajan tai vakuutusyhtiön kanssa. Harvalla yrityksellä on kauheasti taloudellisia puskureita tällaisten tilanteiden varalle, Jolkkonen tietää.

Asiakkaan henkisen kuorman keventäjänä tilitoimiston tuttu ihminen voi olla se ainut henkilö, jonka kanssa huolia voi rakentavasti jakaa.

– Kun tunnemme asiakkaamme ja heidän toimialansa, osaamme olla tukena. Tämä taistelu pitää nyt käydä, jossain vaiheessa yrityselämä tulee jälleen kukoistamaan.

FAKTA: Mestari-kisällikoulutus

Työnhakijalle töitä, yritykselle osaavaa työvoimaa

  • Soveltuu myös omistajanvaihdostilanteissa
  • Kesto 10-100 päivää, määritellään jakson alussa tavoitteiden mukaan
  • Business Joensuun yritysasiantuntijan vahva tuki ja apu käytännön asioista lähtien
  • Toteutuskumppaneina Euroopan sosiaalirahasto ESR, Etelä-Savon ELY-keskus, Riveria ja Pohjois-Karjalan TE-toimisto
  • Mestari-kisällikoulutus 30.9.2020 saakka – tartu tilaisuuteen NYT!
  • Lisätietoja: yritysasiantuntija Satu-Minna Piiroinen, Business Joensuu Oy, 0400 287 787