Kun oikein makoisasti pääsee rapsuttamaan ja kyhnyttämään, mielihyvää hyrisee yhtä lailla lypsylehmä, lihasonni, kameli, vuohi, jääkarhu tahi vaikka biisoni. Viidessä vuodessa joensuulaisen FinnEasyOy:n mekaanisesta karjaharjasta on tullut kansainvälinen vientituote. Startissa ratkaisevan tärkeä kumppani oli yrityshautomo, Business Joensuun nykyinen yrityskiihdyttämö.

FinnEasyn tarina alkoi vuonna 2015, kun insinööri, maanviljelijä ja keksijä Juha Kultanen valmisti ylämaankarjan Kalle-sonnille harjan. Pitkäsarvisen sonnin elopaino pyörii 800-900 kilon tuntumassa. Siinä rauta- ja proteiinipitoista lihasta kasvattaessaan Kallen arki muuttui mukavasti virikkeelliseksi ja onnelliseksi kylkiä kyhnytellen. Näyttävä pitkä karvakin pysyi puhtaana.

Hyvä kello kuului kauas; Kultasen innovaatiolle tuli karjatiloilta lisää kysyntää. Juha Kultanen ja hänen vaimonsa Heini Kultanen päättivät selvittää, miten pitkälle idea karjaharjasta voikaan kantaa.

Kultasten näpeissä tuntui olevan lupaava innovaatio, mutta monen mielestä myös riskibisnes.

– Alku oli hankalaa. Lehmäbisnes ei todellakaan näyttäytynyt mediaseksikkäänä. Kolkuteltiin monia ovia. Rahoittajat tyrmäsivät ideamme, Heini Kultanen muistaa.

Sinnikäs tiedonkeruu johdatti yrittäjät silloisen Joensuun Tiedepuiston ja yritysvalmentaja Kari Pulkkisen pakeille.

– Karihan on ihan mahtava – finanssialan vahva kokemus ja järki päässä! Hän oli ihan avainroolissa siinä, kun ryhdyimme tekemään laskelmia, miettimään tulevaisuuden visiota ja kokoamaan yritykselle rahoituspakettia.

Yrittäjäterapiaa

Kari Pulkkisen koutsauksessa vierähti pari vuotta. Tuona aikana rahoittajatahot vakuuttuivat Kultasten ideasta. Myös muutamat sijoittajat kiinnostuivat yrityksestä, mutta yrittäjät halusivat pitää langat omissa käsissään.

– Meillä on useita patentteja, karjaharja on patentoitu jo viidessä maassa. Jakeluverkoston rakentaminen ei ole halpaa sekään. Alun rahoituspaketti oli ihan ratkaiseva. Voi sanoa, että ilman ELYä ja Business Finlandia tätä yritystä ei olisi olemassa.

Tiivistä yhteistyötä yrityshautomon ja Kari Pulkkisen kanssa Heini Kultanen kuvailee myös tuiki tarpeelliseksi terapiaksi.

– Asioita päivitettiin vähän väliä – oli huojentava tunne, vähän kuin yrittäjäolisi päässyt terapeutilla käymään. Se oli todella tärkeää meille, kun alussa kaksistaan paahdettiin sata lasissa.

Kansainvälisille markkinoille

Seuraava fiksu valinta oli Pohjois-Karjalan kauppakamarin Global Steps -koulutus. Kansainvälistymisen oppia yrittäjäpari lähti hakemaan yhdessä. Kehittämis- ja valmennusohjelmassa Kultasten mentoriksi valikoitui Piippo Oy:n silloinen toimitusjohtaja Kari Hirvonen.

– Global Steps oli meille tosi tärkeä juttu. Jouduttiin perusteellisesti miettimään kansainvälistymiseen liittyviä asioita.

Kansainvälistymisen pohjatyöt FinnEasy tekikin mallioppilaan tavoin. Pari vuotta yrityksen perustamisen jälkeen vientimaita oli avattu kymmenkunta. Tällä hetkellä joensuulaisia karjaharjoja viedään jo 20 maahan.

Tilakoot kasvavat, yksittäin ei kukaan enää ehdi eläimiä rapsutella. Samaan aikaan eläinten hyvinvointiin kiinnitetään paljon huomiota. Hyvinvoinnin ohella tärkeä tutkittava ja selvitettävä asia on myös karjaharjan virikkeellisyyden vaikutukset tuotantoon.

– Karjaharja on farmarille investointi. Tuottava investointi maksaa itsensä takaisin esimerkiksi lisääntyneenä maidontuottona tai lihakarjan nopeampana kasvuna. Asiakas – tuottavuuden ja tehokkuuden kanssa painiskeleva viljelijä – on yritysideamme keskiössä.

Työtä ja vientituloja

FinnEasyllä on omat tuotantotilat Joensuun Hammaslahdella. Yhtiö työllistää kuusi kokoaikaista ja yhden osa-aikaisen työntekijän. Jälleenmyyjiä yrityksellä on kaikkiaan 20, joista kaksi toimii Suomessa.

Vuonna 2015 liikkeelle lähdettiin nollasta. Neljässä tilikaudessa yhtiön liikevaihto on kasvanut miljoonan euron tuntumaan.

Markkinointiponnisteluista tärkein on vuotuinen EuroTier-messutapahtuma Hannoverissa. Messut ovat olleet juuri se väylä, jotka kautta FinnEasy on rakentanut kansainvälistä myyntiverkostoaan.

Hannoverissa puhutaan tuotantoeläimistä, mutta FinnEasyn kasvun ja laajentumisen mahdollisuuksia on muitakin. Eläintarhat ovat yksi potentiaali asiakasryhmä. Eläintarhasta Tallinnasta löytyy myös se onnellinen jääkarhu, joka rapsututtaa itse itseään joensuulaisvalmisteisella harjalla. Turvallisesti, edullisesti, ilman sähköisiä ja elektronisia härväkkeitä.

”Lehmäbisnes ei todellakaan näyttäytynyt mediaseksikkäänä”

 

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen, Viestintä-Ässä