Vuosia sitten työreissulla olleet Helena Puhakka-Tarvainen ja Maria Saastamoinen vitsailivat yhteisestä yrityksestä. Kun Saastamoinen lopulta päätti perustaa yrityksen, viivasi hän yksitellen nimiä yli mahdollisten yhtiökumppaneiden listalta. Jäljelle jäi Helena.

Aika hidastuu. Minuutit muuttuvat varteiksi, vartit tunneiksi. Lämmin kupla sulkee syliinsä, ulkomaailma on jossain muualla. Asioiden merkityksellisyys korostuu. Syntyy tunteita, jotain aitoa ja mieleenpainuvaa. Kotoista, samalla omaleimaista ja ainutlaatuista. Näin yrittäjäkaksikko ajattelee Lietsusta ja saadun asiakaspalautteen mukaan vierailijat yhtyvät siihen.    Kun Maria Saastamoinen lähetti Helena Puhakka-Tarvaiselle viestin, jossa pyysi tätä yhteistyökumppaniksi karjalaista perinnettä henkivään huoneistohotelliin, ei vastausta tarvinnut kauaa odottaa. –

– Seuraavana päivänä meillä oli jo treffit ja raivasimme kalentereihimme tilaa yhteiselle suunnittelulle, kertoo Puhakka-Tarvainen.
– Oli meillä toki ollut jo aiemminkin yhteinen yritysidea isommassa porukassa, joka ei sitten toteutunut. Tuosta kokemuksesta olimme saaneet tätä kertaa varten selkeät suuntaviivat, joita pitkin aloimme viedä asiaa eteenpäin. Tunsimme entuudestaan töiden kautta ja tiesimme yhteiset arvomme ja vahvuutemme, kertovat Karelia-ammattikorkeakoulussa työskennelleet naiset.
– Helenasta halusin toimitusjohtajan. Realistina tiesin, etten pysty tähän yksin vaan tarvitsen luotettavan aisaparin. Olemme molemmat perfektionisteja, summaa Saastamoinen.
– Maria otti yhteyttä oikeaan aikaan. Uskon hiljaisten signaalien voimaan. Se vahvistuu mitä sanot ääneen, vaikka vain sivulauseessa, kertoo Puhakka-Tarvainen.

 

Taitavia rahan etsijöitä

Ensimmäisiä yhteydenottoja oli puhelu Business Joensuulle. Sitten mukaan tulivat pankit, ELY-keskus, Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto, Kauppakamari, VisitKarelia, sijoittajat, tutut ja tutun tutut.

– Suuri etumme oli valmiit verkostomme ja taito etsiä rahaa. Tunsimme useat tahot jo entuudestaan eikä meillä ollut mitään kynnystä lähteä esittelemään ideaa muille.
– Business Joensuun rooli oli alussa todella tärkeä. Keskustelimme varmasti 15 eri asiantuntijan kanssa. Heti ensimmäisessä puhelussa saimme pontta idealle. Henkinen tuki, apu laskelmissa ja kilpailutuksissa oli arvokasta, kiittelee Puhakka-Tarvainen.
– Jokaisen eri organisaation tuki oli tarpeen. Saimme kaikilta jotain uutta tietoa, joista pystyimme itse koostamaan oman näkemyksemme, hän jatkaa.

Projektipäällikön tehtävissä toimivan Puhakka-Tarvaisen ja tutkimusasiamiehenä työskennelleen Saastamoisen sanottiin olevan liian koulutettuja yrittäjiksi. Vaikka kummallekin julkisen puolen rahoituskuviot ja hankkeet olivat tuttuja, yritysrahoitus ja kehityshankkeet yrittäjän näkökulmasta olivat uusi lukunsa.

– Saimme eräältä rahoittajalta kommenttia, että myönteisen päätöksen syy oli usko meihin yrittäjinä, ei niinkään itse ideaan. Oli hankalaa löytää sijoittajia, jotka kiinnostuivat pienemmän riskin matalan tuoton ideasta. Lopulta löysimme ne tutun tutuista, Puhakka-Tarvainen kertoo.

 

Sadan yrityksen verkosto

Aikaa ensimmäisestä yhteydenotosta yrityksen perustamiseen kului kolme kuukautta. Sinä aikana hiottiin laskelmia ja tarkennettiin liiketoimintasuunnitelmaa. Välillä käytiin aallonpohjalla ja sitten ratkaistiin asiat yhdessä yksi kerrallaan. Lopulta naiset allekirjoittivat kymmenen vuoden vuokrasopimuksen neljäsosan rahoituksesta ollessa vielä epävarmaa. Seuraavat kymmenen kuukautta ennen Lietsun avajaisia olivat hektistä aikaa.

– Ilman lähipiirin apua emme olisi selvinneet. He olivat apuna lastenhoidossa sekä itse remontissa. Kannoimme kaikki tavarat tänne viidenteenkin kerrokseen, lamppuja oli 40 pahvilaatikollista. Ainoastaan sängyt ja pyykinpesukoneet nostettiin nosturilla ikkunoiden kautta. Hissi oli toiminnassa vasta pari viikkoa ennen avajaisia. Remontin aikana laatuaika lasten kanssa oli myöhään illalla mäkkärin drive in-kaistalla, kuvailevat yrittäjät.
– Suunnittelussa vaikeinta oli kokemattomuutemme alalta. Kyllä meitä pidettiin hulluina, mutta nyt meiltä saatetaan jo kysyä neuvoakin, he jatkavat.
– Meitä pidetään nyt yrittäjinä. Ja itsekin niin viimein ajattelemme. On tärkeää erottaa itsensä Lietsusta, yritys ei ole yhtä kuin minä itse. Olen vain yksi palanen Lietsua, mahdollistaja, pohtii Saastamoinen.

Yritysvalmentajien ja muiden virallisten neuvonantajien lisäksi Lietsun palasia on koottu useiden ihmisten ja yritysten kanssa esimerkiksi yrittäjien itse järjestämässä työpajassa. Mukana oli parikymmentä erilaista näkökulmaa tarjoavaa henkilöä esimerkiksi museosta, Martoista, luovalta alalta ja matkailun parista.

– Emme halunneet tehdä tästä museota. Meillä monella on kytkös Karjalaan evakkojen asettuessa eri puolille Suomea. Karjalaisuus putkahtaa nyt monessa paikassa pinnalle, kertoo Puhakka-Tarvainen.
– Lietsua on ollut tekemässä noin 100 yritystä. Olemme halunneet valita juuri meille sopivia yhteistyökumppaneita, jotka eivät ole niitä ilmiselviä valintoja. Valintakriteereissä taustalla oli yhteistyöyrityksen motivaatio, yhteistyön helppous ja se merkitys, joka sillä työllä on meille ja yhteistyöyritykselle, kertoo Puhakka-Tarvainen.
– Meille on tärkeää, että eurot pysyvät omassa maakunnassamme. Sisustussuunnitelman teki tuupovaaralainen Marjamailla Design, piirakat leipoo liperiläinen Anna-Liisa Sorsa, palvelin pyörii Bittigurun outokumpulaisessa varastossa ja nämä uudet työvaatteet ovat ilomantsilaisen Koitadesignin valmistamat, esittelevät naiset pellavaisia karjalahenkeen kuvitettuja tunikoitaan.
– Kaikki yrittäjät ovat olleet mukana koko hengellään. Olemme saaneet paljon enemmän kuin sen, mitä olemme tilanneet. Ilman vuorovaikutusta meillä olisi varmasti ollut kaksi kolmasosaa vähemmän asiakkaita. Ympärillä oleva yhteisö kannattelee, myös kriisien keskellä, jatkaa Puhakka-Tarvainen.

 

Lietsu_yrittajat

Lietsulainen normaali

Sekä Puhakka-Tarvaiselle että Saastamoiselle on tärkeää se, että he voivat omalla toiminnallaan osallistua aluekehittämiseen, olla osa elinkeinotoimintaa, työllistää ihmisiä, viedä matkailuimagoa eteenpäin, tarjota elämyksiä ja näyttää esimerkkiä muille. Ajatella vastuullisesti olipa kyse sitten henkilökunnan hyvinvoinnista, asiakkaan kokemuksesta tai ekologisuudesta.    Molemmat Lietsun yrittäjät allekirjoittavat sen, että tunne on tärkein. Se, mikä tehdystä työstä syntyy itselle ja tunne, joka syntyy muille. Se johdattaa tekemään asiat oikein.

– Tullaan ihan satavarmasti takaisin, huikkaa ovelta lähtöä tekevä lapsiperhe.

Olemme saaneet ympärillemme meitä kannattelevan verkoston.

Huoneistohotelli Lietsu

  • Avattu marraskuussa 2019
  • Yrittäjät Maria Saastamoinen ja Helena Puhakka-Tarvainen
  • Sijaitsee Joensuun keskustassa vanhassa postitalossa
  • Hotellissa on 31 huoneistovarusteltua huonetta
  • Työllistää 4 henkilöä
  • https://www.lietsuhotel.fi/