Kyky uudistua, taito verkostoitua ja intohimo tehdä asioita ympäristöä kunnioittaen. Sellaiset taidot on kontiolahtelaisella Plasthill Oy:llä, jonka upeasta Kupilkasta on kehittynyt maailman menestys.

– Hyvää kuuluu! Liikevaihdon kasvu on viimeiset pari vuotta ollut voimakasta, kuluvallakin tilikaudella noin 60 prosenttia, vastaa yrittäjä Arja Kaasinen kuulumisten kysyjälle ja ryhtyy puhumaan Muumeista.

Muumit on maailmanlaajuinen tuotemerkki, jolla on yli 600 lisenssinhaltijaa. Pari vuotta sitten Kupilka liittyi Muumi-perheeseen.

– Se taisi olla yhden yön uni, kun Muumit tuli mieleeni. Otin yhteyttä Moomin Charactersiin. Innostuivat todeten, että tällaiseen materiaaliin Muumeja ei vielä olekaan liitetty. Asian eteneminen kuitenkin vähän takkuili, yhteyshenkilökin siellä päässä vaihtui.

Arja Kaasinen ei ollut ainut, joka mieli yhdistää Kupilkan ja Muumit.

– Oltiin ihan muissa asioissa juristi Jyrki Piiparisen kanssa yhteyksissä. Siinä sivussa Piiparinen tuli todenneeksi, että Kupilkassa olisi oivallinen paikka Muumille. Naurattihan se, ja samalla päätin, että lisenssointiasiaa pitää uudestaan ruveta edistämään.

Muumi-Kupilkoista tuli nopeasti myyntihitti ja Japanista tärkein yksittäinen vientimaa. Heti peesissä Kupilkojen vientimaina tulevat Pohjoismaat, Korea, Kiina, Hongkong, USA ja Saksa. Reilun 2,2 miljoona euron liikevaihdosta noin puolet tulee viennistä.

 

Strategian uudet askelmerkit

Arja ja Esa Kaasinen perustivat Plasthillin vuonna 1996. Ruiskuvaluyritys oli alussa puhtaasti sopimusvalmistaja. Vuonna 2011 yhtiöön liitettiin Kareline, joka valmistaa Kareline®-luonnonkuitukomposiitteja. Tuolloin Plasthillillä oli jo yksi oma tuote, Kaarna-tarjoilualusta.

Vuodesta 2011 lähtien Kaasisten yritys myi Kareline-materiaalia myös Joensuun Meskari Oy:lle. Meskarissa yrittäjä Kari Kuisma oli valmistanut Kupilkoja jo vuodesta 2003 lähtien. Kauppa kävi.

– Kuisma oli päätösten edessä – kasvunäkymät olivat hyvät, laajentaa olisi pitänyt ja henkilöstöä kasvattaa. Siinä kohdassa päädyimme yhteistyöhön. Ostimme Kupilkan liiketoiminnat, ja Kari siirtyi meille hoitamaan Kupilkojen myyntiä. Tässä operaatiossa sekä ostajat että myyjä saivat tukea Osuva-omistajanvaihdospalvelusta. Tärkeä palvelu, jota Business Joensuu tarjoaa yhä, Arja Kaasinen taustoittaa.

Seuraava strateginen päätös oli luopua vaiheittain sopimusvalmistuksesta ja keskittyä omiin Kupilka-tuotteisiin. Askelissa uutta kohti Business Joensuun yritysasiantuntija Veikko Tahvanainen on Arja Kaasisen sanoin ”kulkenut vierellä jo ainakin 20 vuotta.”

– Sopimusvalmistuksesta luopuminen merkitsi myös sitä, että saimme vapautettua tuotantotilaa kasvavalle Kupilkalle. Muutoksessa olemme saaneet vanhoja tuotannon koneita ulos ja uutta konekantaa tilalle. Isoa miljoonaluokan investointirypästä aloitettiin tekemään vuonna 2018 ELYn ja Veikon tuella. Uusi tuotantokone on tulossa jälleen nyt syyskuussa.

 

Perheyhtiön arvopohja

Esa Kaasinen on jo siirtynyt osa-aikaeläkkeelle. Arja Kaasinen kertoo pian seuraavansa perässä. Vaan ei huolta – Kupilkan tulevaisuus on suunniteltu vakaalle pohjalle.

– Jo vuonna 2014 kävimme kolmen lapsemme kanssa keskustelut yrittäjyyden jatkamisesta. Nyt tilanne on se, että he kaikki ovat täyspäiväisesti mukana perheyhtiössä ja yhtiön enemmistöomistajia.

Kaasisten lapsista vanhin, Laura Bondavalli toimii vientipäällikkönä. Bondavalli perheineen asuu Berliinissä. Krista Hoque vastaa tuotteiden suunnittelusta ja graafisesta ilmeestä ja asuu perheineen Helsingissä. Oskari Kaasinen huolehtii Kontiolahden Pyytivaaralla sijaitsevan tuotannon logistiikasta sekä tuotteiden laseroinneista.

Nuoret jatkajat ovat vanhempiensa lailla sitoutuneet ympäristöarvoihin. Kupilkalla on vahva välittämisen viesti luonnonkuitukomposiitista uusiutuvan energian käyttöön ja hiilineutraaliin tuotantoon.

– Energiankulutus on minimoitu, lamput vaihtuneet ledeiksi, sähkö ekoa jo tähänkin saakka ja tuota pikaa katolla myös aurinkopaneelit. Ne ovat jo tontille saapuneet, asennusta vailla enää, Arja Kaasinen luettelee.

 

Kasvu jatkukoon!

Ympäristötietoisuus näkyy ja kuuluu Kupilkojen markkinoinnissa. Ympäristöarvot ovat vahva viesti yhtä lailla Suomessa kuin maailmallakin.

Asiakastarpeet, asioinnin helppous ja asiakkaan sitouttaminen on huomioitu kattavasti. Muumit ovat kuin kotonaan Kupilkan karjalaisessa tarinassa. Reilu kaksi vuotta sitten avattiin myös Kupilkojen verkkokauppa.

Kasvua haetaan edelleen viennistä. Arja Kaasisen mukaan muun muassa Australia ja Uusi-Seelanti vaikuttavat lupaavilta.

– Yksi ihan parhaista jutuista on se, että osuimme mukaan Japanin vientiä edistäviin kuvioihin jo Business Joensuun edeltäjävuosina. Erinomaiseksi foorumiksi on osoittautunut myös Scandinavian Outdoor Group. Se on yhteisö, joka edustaa yli 70 skandinaavista Outdoor- brändiä maailmalla. Olemme mukana ryhmän yhteisissä messuesiintymisissä.
Plasthill työllistää tällä hetkellä 16 henkilöä.

”Energiankulutus on minimoitu, lamput vaihtuneet ledeiksi, sähkö ekoa ja tuota pikaa katolla myös aurinkopaneelit”

 

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy
Kuvat: Jarno Artika