Business Joensuu on kuin yritys, jonka tehtävä on palvella Joensuun seudun talouselämän etua kaikin mahdollisin keinoin. ”Miten – sen ne joutuvat pohtimaan ihan itse”, sanoo startup-sijoittaja, sarjaepäonnistuja, hallitusamatööri ja tietokirjailija Kim Väisänen.

Vuoden 2018 lopulla Kim Väisänen viimeisteli toista tietokirjaansa ”Väärää yrittämistä”. Kirja syntyi vimmasta ”valloittaa vuori” ja tarpeesta käsitellä yrittäjyyttä rehellisesti. Väisäsen omakohtaiset kokemukset vuonna 1997 perustetun Blanccon ajoilta osoittavat toteen sen, että Joensuu voi olla yritykselle mitä parhain kotipesä. 

– Kun Blancco oli jo hyvässä vauhdissa, media ja toimittajat kiinnostuivat ja esittivät yhä uudestaan typerän kysymyksen: miten muka Joensuussa voi yrittää. Tapasin esittää vastakysymyksen: kysyttekö oululaisilta firmoilta samaa? 

”Vaikka tilastot ovat aloittamistasi ja onnistumistasi vastaan, aina joku lyö kunnarin.” 

Toimittajien pulina oli taklattu viimeistään siinä vaiheessa, kun Väisänen vuonna 2014 myi Blanccon. Jälkikäteen oli kiinnostavaa huomata, että mediassa onnistunut exit tuotti otsikoita tilille kilahtaneista miljoonista, ei niinkään pienestä liikkeelle lähteneen joensuulaisen yrittäjän arjesta. 

”Onnellisuus ei hiivi elämään silloin, kun tilillä on seitsemännumeroinen summa tuhlattavaksi. Se miljoonaa hiipii tilille silloin, kun on tekemisissään onnellinen.” 

Hyvä yhdistyminen 

Kim Väisänen sanoo saaneensa Joensuulta ja muilta julkisorganisaatioilta ”kaiken mahdollisen tarvittavan tuen ja vähän enemmänkin”. Mies käy Joensuun seudulla säännöllisesti, tunne on kuin kotiinsa tulisi. 

– En ole koskaan kokenut Joensuuta vaikeana paikkana yrittää, päinvastoin. Saimme Blanccolle töihin tulo- ja paluumuuttajia puolisoineen ja yhteistyö yliopiston IMPIT-ohjelman (International Masters´s Degree Programme) kanssa tuotti meille osaajia. Rekrytointien kannaltakin olimme perin onnekkaita, nyt kilpailu talenteista on entistä kovempaa. Seudulle on syntynyt uusia ja lupaavia ohjelmistoalan yrityksiä, kuten Valamis ja Fastroi – osaajia tarvitsevat kaikki. 

Kun kilpailu niin markkinoista kuin työvoimastakin kiristyy, kasvavat odotukset myös Business Joensuun suuntaan. Se, että Tiedepuisto ja Josek yhdistyivät, on Väisäsen mukaan erinomainen asia.  

– Hukkaa tulee vähemmän ilman päällekkäisiä organisaatioita. Nyt ajamaan Joensuun seudun talouselämän etua ja hankkimaan olemassaolon oikeutus.  

Strategia on joukko tietoisesti tehtyjä selkeitä kyllä/ei-päätöksiä sen suhteen, minne yritys pyrkii.  

Tukea startupeille 

Kim Väisänen kuvailee itseään kanssayrittäjäksi, jolla oman menestyksensä jälkeen on suorastaan velvollisuus auttaa muita yrityksiä. Kyse ei ole vain rahasta, vaan oman kokemuksen ja osaamisen siirtämisestä eteenpäin. Mies onkin monessa mukana sijoittajana ja hallituksen jäsenenä.  

”Vaatii rohkeutta ottaa riskejä, joissa onnistuminen tietää muun muassa taloudellista hyvää. Kääntöpuolella riskien realisoituminen saattaa johtaa huonoimmassa tapauksessa siihen, että yrittäjän kodissa asuukin kohta joku ihan muu.” 

Blanccon liikeidea syntyi, kun lehti uutisoi yli 3 000 ihmisen potilastietojen joutuneen käytetyn tietokoneen mukana tyystin väärään paikkaan. Syntyi ajastus ammattimaisesta tiedonhävitystuotteesta.  

– Itse päädyin yrittäjäksi vain siitä syystä, että minua kysyttiin mukaan yritykseen. Ajattelin, että voisihan sitä vähän aikaa kokeilla.  

”Mikäli teet maailmasta paremman paikan, hyvin todennäköisesti siitä ollaan valmiita maksamaan.” 

Kim Väisäsen ensimmäinen sijoitus oli puhelinkoppeja ja hiljaisia tiloja valmistava Framery. Yritys sai tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon vuonna 2017. Myös tulkkauspalveluja tuottava Youpret on yksi Väisäsen sijoituskohteista. Pohjoiskarjalainen innovaatio oli mukana Leijonan luola -ohjelmassa, jonka pääomaraadissa istui myös Väisänen. Youpret-sovellus tuo tulkkauspalvelut verkon kautta jokaisen saataville.  

Kursivoidut sitaatit ovat lainauksia Kim Väisäsen kirjasta ”Väärää yrittämistä”, joka ilmestyy helmikuussa 2019.