Noin kolmesta miljoonasta suomalaisasunnosta vuokra-asuntoja on noin miljoona. Kuhisevaa vuokramarkkinaa on ikiajat hoidettu perin manuaalisesti. Kaiken voi automatisoida, tuumattiin Kodiassa. Yhtiö aikoo viedä asumisen ratkaisut mobiiliin.

Esimerkki kuulostaa ilmiselvältä, kun Kodia Oy:n toimitusjohtaja Joonas Tahvanainen vertaa verkkopankin applikaatiota ja asunnon tavanomaista vuokrausprosessia. Pankin appiin kirjautuminen, vahva tunnistautuminen, raha-asioiden monipuolinen hoitaminen viimeistä piirtoa myöten sähköisesti on sujuvaa arkea. Samaan aikaan asunnon vuokrausta hoidetaan yhä manuaalisesti papereita pyöritellen, postinkulkua odotellen, sähköposteja kahlaten, luottotietoja odotellen – sekä vuokranantajan että vuokralaisen aikaa tuhlaten.

Merkittävä osa Suomen vuokra-asunnoista on julkishallinnon, opiskelijasäätiöiden ja pörssiyhtiöiden omistamia. Myös yksityinen asuntosijoittaminen on ollut kasvussa.

– Yksityiset asuntosijoittajat ovat hoitaneet asuntosalkkuaan perinteisillä tavoilla, kuten excelillä. Tämä johtuu siitä, että kustannukset järjestelmän hankkimiseen ovat olleet niin isot. Sähköistetyllä vuokrausprosessilla palvelukokonaisuutta voidaan tehostaa sekä kaupallisesta näkökulmasta että myös nykyistä parempia asiakaskokemuksia tarjoamalla, Tahvanainen tietää.

Ohjelmistoyhtiö

Vuonna 2019 perustettu Kodia Oy on Saas-pilvipalvelun tuottaja. Saas-lyhenne tulee englannin kielen sanoista Software as a Service. Kodian kohdalla se tarkoittaa pilvessä olevan ohjelmiston tarjoamista applikaationa asiakkaille.

– Itse kehittämämme ohjelmisto on myös täysverinen appi, jonka käyttöoikeuden asiakas vuokraa. Emme siis tee ohjelmistoprojekteja tai tarjoa toiminnanohjausprojekteja. Kodia on ohjelmistotuote, jota ylläpidämme kehittämällä, päivittämällä ja tietoturvasta huolehtien.

Pivotointia

Joonas Tahvanainen oli vuonna 2014 perustamassa Area-kotia. Kontiolahtelaisen rakennusliikkeen osaomistajanana ja toimitusjohtajana Tahvanainen luotsasi Arean nollasta yli 8 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi yhtiöksi. Areassa miehen mielessä kyti halu uudistaa rakennusalaa ja vuokra-asuntotoimintaa digitalisaatiota hyödyntäen.

– Käännyin sukulaismiehen, Juha Kiialan, puoleen, josko hän voisi konsultoida asiassa. Ajatukset kävivät yksiin, että tässä voisi olla aihetta vähän enempäänkin. Päädyttiin sitten yrityksen perustamiseen.

Ammattiliitoille työttömyyskassapalveluja automatisoivassa Futunionissa kymmenisen vuotta työskennellyt Kiiala on nyt Kodian osaomistaja ja sovellusarkkitehti.

Tahvanaisen ja Kiialan suunnitelmat vakuuttivat niin ELYn kuin kolme yksityistä rahoittajaakin. Liikkeelle lähdettiin laajalla kattauksella. Ajatus oli ulottaa digitalisaatio rakentamisesta ja asunto-osakeyhtiön perustamisesta asumisen ja asuntojen elinkaarihallintaan.

– Kiersimme rohkeasti asiakkaita vielä keskeneräisen tuotteemme kanssa. Kerroimme suunnitelmistamme ja keräsimme tietoa siitä, mikä kiinnostaa ja mikä ei.

Startup-yhtiölle tyypillistä on pivotoida – muuttaa liiketoiminnan suunnitelmia tarpeen mukaan. Niin teki myös Kodia. Yhtiö päätti keskittyä yhteen asiakärkeen, asuntojen vuokraukseen.

– Startuppina kärjen pitää olla terävä ja laajennettavissa myöhemmin, Joonas Tahvanainen kiteyttää.

Sijoitusmaailma tutuksi

Kodian innovatiivisuus ja osaaminen noteerattiin markkinoilla nopeasti. Muun muassa Kontiolahden kunta sekä Master-yhtiöt ovat ottaneet Kodian ohjelmiston käyttöönsä kaikissa vuokra-asuntokohteissaan.

Pian Kodia ja Business Joensuun yrityskiihdyttämö löysivät toisensa. Kodia on mukana Business Joensuun ACCELERATE-ohjelmassa. Vuoden kestävä ohjelma avaa tietä kasvuun ja kansainvälisille markkinoille.

– Yrityskiihdyttämössä ovat nähneet monia startuppeja, yrityksiä kehityksen eri vaiheissa. Meille yhteistyö on avannut uusia näkymiä siitä, miten sijoitusmaailmassa toimitaan ja miten asiaa kannattaa lähestyä. Yhteistyössä kaikki paukut pannaan kasvun rahoittamiseen, meidän pitää päästä oikeisiin pöytiin.

Vaikka kansainvälistyminen on ACCELERATE-kiihdytyskaistalla yksi keskeinen tavoite, Kodiassa edetään maltillisesti.

– Euroopassa on maita, joissa asutaan 80-prosenttisesti vuokralla. Mahdollisuuksia kansainväliseen kasvuun kyllä on. Lähdemme kuitenkin siitä, että ensin on saatava kotimaan markkinoilta riittävä asiakasmassa. Kansainvälistymisen aika tulee myöhemmin, toimitusjohtaja linjaa.

Nyt Kodia satsaa myyntiin ja markkinointiin, alueellinen painotus on pääkaupunkiseutu. Yhtiöön on juuri palkattu myyntijohtaja, pestiä hoitaa Nico Lumiaho.

– Tänä vuonna tavoiteltu liikevaihto on 110 000 euroa. Ensi vuonna aiotaan ylittää jo 500 000 euron raja, Tahvanainen arvioi.

”Sähköistetyllä vuokrausprosessilla palvelukokonaisuutta voidaan tehostaa”

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy
Kuvat: Jarno Artika