Fillari, tsygä, sykkeli, munamankeli – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Olipa kaksipyöräinen menopeli mitä laatua tahansa, Kauko Kakkosen yritys Joensuun Pyörähuolto ja Tarvike sen huoltaa ja korjaa. 

Kauko Kakkonen on tuore joensuulainen yrittäjä, jonka hyppyä fillarihuoltoa ja tarvikkeita myyvän yrityksen jatkajaksi Business Joensuu oli vahvasti avittamassa. Näin kiteyttää yrittäjä Kakkonen Business Joensuun puhaltaman myötätuulen:

– Business Joensuu koordinoi kuvion omistajanvaihdoksen suunnittelusta kauppakirjojen laadintaa, tärkeitä neuvoja antaneiden tahojen vinkkauksesta Finnveran lainatakaukseen.

”Nyt jos koskaan”

Jo 10-vuotiaana nassikkana Kauko Kakkonen kävi auttelemassa pyörähuoltofirmaa aiemmin luotsannutta Timo Harista. Fillarien laittelu kiinnosti niin, että sittemmin Kakkonen oli Harisella kesäapulaisenakin.

– Tapasin käydä tässä Torikadulla jutustelemassa, hyviä tuttavia olemme. Erään kerran Timo totesi, että eläkkeelle joutaisi, firma myytäväksi.

Niinpä jo ennen kuin firma julkisesti tuli myyntiin, Kakkonen ehti tehdä valintansa. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä hän toimi 26 vuotta rakennusalalla, viimeksi vahinkosaneeraajana.

– Hyppy yrittäjyyteen ei sittenkään ollut niin iso, sillä aiemmatkin palkkatyöt hoidin yrittäjäasenteella kantaen vastuu töiden sopimisesta, aikatauluista, tavaratoimituksista. Kun kellossa oli jo 45 vuotta, niin ajattelin, että nyt jos koskaan tämä yrittäjyys pitää kokeilla.

Perusteista ponnistaen

Myötätuuli ja myötämäki – siltä energinen Kakkonen saa yrittäjyyden alkutaipaleen kuulostamaan. Hyvän startin taustalla on kuitenkin paljon kokemusta ja tahtoa omaksua myös uutta. Kakkosella oli hyvä käsitys siitä, mitä päivätyö pyörähuoltofirmassa vaatii. Käsityön taidot olivat hioutuneet myös autoja ja mopoja korjaillessa.

Oikopolkua yrittäjyyteen Kakkonen ei silti valinnut. Omistajanvaihdosta ryhdyttiin valmistelemaan työkokeilun ja Business Joensuun koordinoiman mestari-kisällikoulutuksen kautta. Kovasti arvossaan Kakkonen pitää myös TE-palvelujen järjestämää yrittäjäkurssia.

– Kurssilla käytiin läpi kaikki olennaiset yrittäjyyteen liittyvät kuviot. Suoraa ja konkreettista asiaa – yrittäjyyteen liittyvät riskitkin niin, että sinisilmäisyys kyllä karisi.

Kun Kauko Kakkonen tammikuussa 2020 aloitti työkokeilun pyörähuoltoliikkeessä, Timo Harinen tiesi tarkalleen, miten konkreettista tekemistä oli fiksua lähteä hiomaan.

– Tein ensimmäisen kevään aikana noin 70 täyshuoltoa. Täyshuollossa pyörä puretaan osiin. Keskimäärin 3–4 tuntia työtä per polkupyörä. Se oli sellainen homman sisäänajo, jossa jokainen osa ja ruuvinkierre tuli taatusti tutuksi.

Kehittämisen intoa

Kauko Kakkosen nimiin Joensuun Pyörähuolto ja Tarvike siirtyi syksyllä 2020. Turvaa uudelle yrittäjälle tuo sekin, että 35 vuotta yrittäjänä toiminut Timo Harinen on sitoutunut parin vuoden ajan olemaan tavoitettavissa, kun kysyttävää tulee. Iso ilonaihe on sekin, että Harisen luoma hyvän palvelun kulttuuri kantaa hedelmää.

– Koko homma lähtee hyvästä, luotettavasta ja rehellisestä palvelusta. Sillä asenteella jatkan minäkin, Kakkonen kiteyttää.

Yrittäjä ei haaveile liiketoiminnan kasvattamisesta. Sen sijaan tarmoa Torikadun liike- ja huoltotilojen kehittämiseen on kovastikin. Sisääntulotilaa on jo avarrettu, tarvikehyllyn tarjontaan ja tuotteiden esillepanoon on uusia ideoita.

Uuden oppimista edellyttää sekin, että perinteisempien fillarien ohella yhä useampi pyöräilijä päätyy hankkimaan sähköavusteisen pyörän.

– Perehdyn Shimanon moottoreilla varustettuihin sähköavusteisiin pyöriin. Olen hankkinut virhekoodin lukijan, jolla moottoriin saa jo päivitettyä uusimmat ohjelmat. Arvelen, että parin vuoden sisällä huollettavien sähköavusteisten polkupyörien määrä tulee olennaisesti kasvamaan.

Tulevaisuus on pyöräilyssä

Joensuun Pyörähuollon asiakaskunta on laaja. Torikadulle eivät löydä vain kantakaupunkilaiset ja lähitienoon fillaristit. Moni taluttaa pyöränsä liikkeeseen kymmenien kilometrien päästä, jopa bussikyydillä.  – Moni asiakkaistani käyttää polkupyörää työmatkaliikenteessä kesät talvet. Koronapandemian aikana moni on vaihtanut bussimatkan polkupyörään. Vältellään virusta ja siinä samalla tehdään niitä arvokkaita ympäristötekojakin.

Kakkonen poimii ajasta toisenkin ilmiön.

– Polkupyöräkauppa on käynyt viimeisen vuoden aikana niin kiivaasti, että mieleistä pyörää ei aina ole läheltä löytynyt. Ihmiset ovat tilanneet pyöriä verkkokaupasta. Tulevat sitten osina paketissa. Nämä itse kootut pyörät ovat tuttu näky huollossa – kokoaminen ei olekaan sujunut ihan nappiin, täällä sitten korjataan.

Joulu-maaliskuussa yrittäjän päivät täyttyvät pyörien täyshuolloista. Huhti-kesäkuussa virittäydytään kesäkeleihin; kiirettä pukkaa. Elo-syyskuussa tulevat opiskelijat fillareineen, ja taas pitää olla vikkelä.

– Sitten koittaakin talvirengaskausi. Kyllähän se sormissa vähän tuntuu, kun lähemmäs 200 talvirengas väännät vanteilleen. Illalla pitää huoltaa itseään – hevoslinimenttiä sorminiveliin.

Business Joensuu koordinoi kuvion omistajanvaihdoksen suunnittelusta kauppakirjojen laadintaa, tärkeitä neuvoja antaneiden tahojen vinkkauksesta Finnveran lainatakaukseen

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy
Kuvat: Jarno Artika