Biokaasulaitosten säiliöiden katteita, pressuhalleja- ja telttoja, sääsuojia rakennusteollisuudelle, ilma- ja vesitiiviitä altaita ja pusseja. Muun muassa näillä mittatilaustuotteilla joensuulainen JP Suojapeite Oy on vakiinnuttanut asemansa kotimaan markkinoilla. JP Suojapeitteen rinnalle perustettu JP-Cover Oy Ltd hakee kasvua viennistä. Onnistumiseen tarvitaan myynnin ja markkinoinnin osaamista. Siksi yhtiö on mukana Business Joensuun GoGlobal-ohjelmassa.

JP Suojapeitteen toimitusjohtaja Juha Piiroinen on paluumuuttaja, joka hankki ensimmäiset kokemuksensa suojapeitteiden valmistuksesta Ruotsissa. Tuttavien houkuttelemana mies palasi Suomeen vuonna 1997, kävi yrittäjäkurssin ja perusti toiminimiyrityksen.

– Aloittaessani ajattelin, että annan yrittämiselle 3-5 vuotta aikaa nähdäkseni, rupeaako homma kannattamaan. Kasvutavoitteet eivät tuolloin olleet suuria, mutta elämäntapayrittäjäksi en halunnut ryhtyä, Piiroinen muistelee.

Jätti-investointi

Asiat lähtivät rullaamaan, vaikka markkinointi oli kutakuinkin puskaradion varassa. Vuoden 2000 keväällä Piiroisen serkusta Jani Piiroisesta tuli firman ensimmäinen työntekijä. Kasvun raiteilla edettiin, ja pian vuokratila Joensuun Reijolassa kävi pieneksi.

– Tuossa vaiheessa yhtiön liikevaihto oli alle puoli miljoonaa ja edessä oli siihen nähden valtava investointi – omat isommat tuotantotilat Raatekankaalla.

Yhtiömuoto vaihdettiin toiminimestä Oy:ksi vuonna 2007, ja serkkupoika Janista tuli yhtiön osakas.

– Panimme paljon omaa rahaa kiinni investointiin. Elyn tukea haettiin myös. Miettivät tosi pitkään, oliko investointi liian suuri suhteessa yrityksen kokoon ja liikevaihtoon. Investointi oli lähemmäs miljoona euroa.

Ely teki lopulta puoltavan päätöksen, ja JP Suojapeite pääsi muuttamaan uusiin tiloihin vuonna 2008. Työntekijämäärä oli kasvanut neljään. Edes globaali talouslama ei päässyt kipeästi puraisemaan firmaa, jonka asiakaskunta oli jakaantunut monelle eri toimialalle.

Omien tuotteiden kehitystyötä

Tuotantotilojen laajennus valmistui vuonna 2018, ja yhtiö investoi uuteen kankaiden automaattileikkuriin ja suurjaksosaumaimeen – ainut laatuaan Suomessa.

– Vuonna 2018 perustimme toisen osakeyhtiön, JP Cover Oy Ltd:n. Siinä yhtiössä olemme tehneet paljon omien sarjatuotannon tuotteiden kehitystyötä ja opetelleet myös markkinoimaan. Ensimmäinen oma tuote, JPRoller, on jo markkinoilla, ja jatkoa on tulossa, Juha Piiroinen vinkkaa.

Luottokumppani tukena

Business Joensuun yritysasiantuntija Veikko Tahvanainen on vuosien ajan ollut Juha Piiroisen luottokumppani, kun on tarvittu tukea investointeihin ja apua kiihtyvään kehittämistyöhön. Kehittäminen on edennyt sujuvasti Pohjois-Karjalan maakuntaliiton rahoittaman Digikarjalasta kajahtaa -projektin kautta.

– JP-Suojapeite sekä kehittämiseen panostava JP-Cover ovat erittäin innovatiivisia yrityksiä, kasvuhaluisia ja kasvukykyisiä. Yhtiötä pitkään seuranneena näen, että heillä on hyvät mahdollisuudet menestyä myös vientimarkkinoilla, Tahvanainen arvioi.

Veikko Tahvanainen uskoo Piiroisten bisneksen kasvumahdollisuuksiin ja kansainvälistymisen steppiin Piiroista kannusti myös tutustumiskäynnillä pistäytynyt Business Joensuun toimitusjohtaja Harri Palviainen.

– Palviainen kannusti kovasti mukaan GoGlobal-ohjelmaan. Ja kyllähän ne GoGlobaliin osallistumisen kriteerit täyttyivät, Piiroinen iloitsee.

Investointi osaamiseen

GoGlobal on Business Joensuun intensiiviohjelma. Siinä luvataan auttaa yrityksiä konkreettisen tekemisen kautta myymään tuotteita ja palveluita maailmalle. Osallistujia sparraavat kokeneet valmentajat.

– GoGlobalissa kansainvälisen kaupan konkarit tekevät paljon töitä sellaisen yrityksen eteen, jolla on tahtoa lähteä hakemaan kannattavaa kasvua vientimarkkinoilta. Ohjelman valmentajilla on itsellään kokemusta ja näkemystä siitä, mitä onnistumisen eteen pitää tehdä. Intensiiviohjelma on ollut kovasti positiivinen kokemus, Juha Piiroinen vakuuttaa.

Piiroinen on sisäistänyt sen, että yritykselle kasvuun ja kehittymiseen eivät riitä pelkästään investoinnit koneisiin, laitteisiin ja tiloihin. Investoida pitää myös myynnin sekä markkinoinnin taitoihin – puskaradion viestin voimalla ovet maailmalla eivät aukene.

– Työllistämme nyt yhdeksän ihmistä. Firman tulevaisuus näyttää hyvältä, liikevaihto on nyt JP Suojapeitteen puolella noin miljoona euroa. JP Coverissa on alkuvaiheessa panostettu kehittämistoimiin, ensimmäisen vuoden liikevaihto jää vaatimattomaksi. Vaan katsotaanpa asiaa vuoden päästä, tilanne ollee jo toinen.

”Heillä on hyvät mahdollisuudet menestyä myös vientimarkkinoilla”