Valtatiet 6, 9 ja 23, lento- ja raideyhteydet, kolmen tunnin junayhteys Helsinkiin, EU:n itäisin kansainvälinen raja-asema Niirala ja ammattitaitoisen työvoiman riittävyys. Siinä Pohjois-Karjalan kauppakamarin päällimmäisiä huolehdittavia asioita. Pohjois-Karjala menestyy, kunhan ote ei pääse herpaantumaan, Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Matti Vuojärvi järkeilee.

– Ihan perusasioissa pitää olla valppaana kaiken aikaa sen lisäksi, että pitää pyrkiä kehittämään ja luomaan uutta, Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Matti Vuojärvi sanoo.

Vuojärvi kiteyttää kauppakamarin roolin kahteen pääasiaan: ensimmäinen missio on strategisesti menestyvä Pohjois-Karjala. Toisekseen kauppakamari vaalii vapaata kilpailua. Tarkkana edunvalvonnassa pitää olla, valtatieyhteydet ovat siitä yksi esimerkki.

– Valtatiet 6,9 ja 23 ovat saavutettavuuden kannalta elintärkeitä meille. Naapurimaakuntien kanssa älähdimme, kun mainittujen valtateiden hoitoluokka oli tipahtamassa ykkösestä kakkoseen. Se tarkoittaisi menetyksiä investoinneissa ja hoitorahoissa.

Yhteistyön voimalla

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, kunnat, seudulliset elinkeinoyhtiöt ja Itä-Suomen naapurimaakunnat ovat Pohjois-Karjalan kauppakamarin vankka yhteistyöverkosto. Lukuisissa käytännön asioissa voimien yhdistäminen on tuottanut tulosta. Yksi tuoreimmista yhteisponnisteluista on nopea itärata. Koko Itä-Suomella tärkeä rata tulisi kulkemaan Porvoon kautta Helsinkiin Kouvolasta, jossa Savon ja Karjalan radat yhdistyvät.

Valtatiet 6, 9 ja 23 ovat saavutettavuuden kannalta elintärkeitä meille

Radan vaikutuspiirissä Etelä-Karjalassa, Etelä-Savossa, Kainuussa, Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa sekä Kouvolan ja Porvoon kaupungeissa on lähes miljoona asukasta.

– Meidän ajattelumallimme menee niin, että nykyistä ratayhteyttä Joensuun ja Imatran välillä parannetaan ja oikorata Porvoon kautta toteutuu. Kuopio ja Joensuu saadaan noin kolmen tunnin junayhteyden päähän. Kyse ei ole minuuteista, vaan mentaalisesti paljon isommasta asiasta, Vuojäri muistuttaa.

Rajalla vilkasta

Vuonna 2017 rajanylityksiä Niiralassa oli reilut 1,2 miljoonaa. Myös Pohjois-Karjalan kauppakamarissa seurataan tarkkaan sitä, mitä Tohmajärven kunnassa sijaitsevalla raja-asemalla tapahtuu.

– Niirala on meille tärkeä. Rajayhteistyötä tehdään tullien kanssa, rajankäyntiä pohditaan säännöllisissä tapaamisissa kahdesti vuodessa. Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö Josek on ollut tärkeä toimija tässä yhteistyössä. Keskustellen monet asiat ovat rajanaapurin kanssa saatu hyvälle tolalle. Vielä kun saataisiin erityisesti tavaraliikenteen osalta turhat viivytykset ja karikot pois.

Konkretiaa ja kansainvälisyyttä

Pohjois-Karjalan kauppakamarissa on lähes 600 jäsenyritystä. Kauppakarin kymmenessä valiokunnassa yhteisiä asioita edistää noin 140 jäsenyrityksen aktiivia. Valiokunnissa agendalla on aiheita digitalisaatiosta liikenteeseen, teollisuudesta kansainvälistymiseen. Kauppakamarin neuvot ja verkostot ulottuvat kutakuinkin pallon ympäri. Juuri parhaillaan on käynnissä muun muassa B2B Business to Barents -hanke. Kyse on verkostoitumisesta ja uusien kauppasuhteiden luomisesta.

– Pohjois-Karjalasta mukana on rakentamiseen liittyviä teollisuusyrityksiä. Marraskuussa lähdetään messuille Murmanskiin – hyvin konkreettisella tasolla näitä töitä tehdään, Vuojärvi toteaa.