Valoisa persoona ja energinen yrittäjä koko sielullaan. Sellainen on perheyhtiö Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle. Hänelle Joensuu on urbaani ja moderni kaupunki – kuin konsanaan New York pienoiskoossa. Vireä kaupunki, lyhyet välimatkat ja luonnon läheisyys ovat yrittäjälle ja perheenisälle elämisen tasoa parhaimmillaan.

Joulun 2018 viettoon Joensuuhun palasi virkistynyt Joonas Kekäle. Takana on kolmen viikon purjehdusreissu yli Atlantin Teneriffalta Karibialle. Se irtiotto tuli tarpeeseen yrittäjälle, jolle viimeisten neljän vuoden aikana lomailuun ja akkujen lataamiseen ei juuri ole aikaa jäänyt. Kahden lapsen isälle ajankäyttö työn, luottamustoimien ja perheen välillä on jatkuvaa tasapainoilua.

Pohjoiskarjalaiset eivät ihmiskohtaamisissa turhia jännitä

Vuonna 2015 Kekäleen perheyhtiön sukupolvenvaihdos saatiin maaliin ja Joonas Kekäleestä tuli firman kolmannen polven nokkamies.

– Yhtiön sisällä on kultakimpale, mutta päälle oli kertynyt pieni pölykerros. Kun vuonna 2005 opiskelujen jälkeen tuli Kekäleelle töihin tiesin, ettei tämä helppoa tule olemaan. Vaatekaupan ala on vaikea ja kilpailtu.

Henkilöstö kaiken ytimessä

Joonas Kekäle on juurruttanut innostuksensa ja valoisuutensa koko Kekäleen yrityskulttuuriin. Menestymisen kulmakivistä hän nostaa kirkkaaksi ykköseksi henkilöstön.

– Haluamme kohentaa suomalaisten itsetuntoa. Jotta se onnistuu, tarvitaan inhimillisiä asiakaskohtaamisia. Myyjät ovat meillä suuressa arvossa ja heitä on oltava riittävästi. Kun asiakaskokemus on hyvä, ihmiset haluavat tulla asioimaan meillä yhä uudestaan.

Vuonna 1957 perustettu Kekäle on merkittävä työnantaja. Kaikkiaan 13 paikkakunnalla on yhdeksän Kekäle-myymälää, viisi Vero Moda – ja Jack&Jones-franchisingmyymälää, kaksi Vila-myymälää sekä verkkokauppa. Työntekijöitä on kaikkiaan noin 220.

Toimivaa kommunikaatiota

– Pohjoiskarjalaiset eivät ihmiskohtaamisissa turhia jännitä. Se on meille plussaa ja sitä vaalimme yrityskulttuurissamme.

Kommunikoinnin taito näkyy Kekäleen mukaan myös Joensuun Yrittäjien ja kaupungin välillä.

Joensuu on sisäistänyt hienosti yrittäjien tärkeyden. Kaupunki kysyy hyvin herkästi monenlaisissa asioissa yrittäjien mielipidettä. Yhteistyö on tuottanut hedelmiä – yksi konkreettinen sellainen on esimerkiksi Business Joensuun syntyminen.

Uutta virtaa keskustaan

Pitkään vitkuteltua toriparkkia ja kauppatorin uudistamista Joonas Kekäle nimittää korjausvelaksi, joka nyt on viimein kuitattu. Kaupungin ytimen myllerryksessä moni ydinkeskustan kivijalkamyymälä pani ovet säppiin. Huoli on ollut valtava, Kekäle myöntää.

– Nyt keskustaan pitää saada voima takaisin! Uutta virtaa tarvitaan. Kaupunkikuvaa virkistäisivät myös uudet ravintolat, kahvilat ja vapaa-ajan viihdykettä tarjoavat yritykset. Joensuun seudun varttuneissa ihmisissä on oivallinen kuluttajaryhmä, ja yhtä lailla opiskelijat pitää saada entistä vahvemmin näkymään Joensuun katukuvassa.