Lehmonportin toimitilakeskittymään avautuu työvaatteiden, brodeerausten ja painatusten lippulaivamyymälä. Marraskuun lopulla avautuva myymälä on uniikki Show Room, jossa konkretisoituu Johannes Väänäsen unelma omasta yrityksestä – halusta kasvaa, kehittyä ja työllistää. Nopein tie yrittäjäksi oli liiketoimintakauppa.

Joen Tikkituote kasvu-uralle

Joensuulainen Maarit Ihatsu toimi Joen Tikkituotteen yrittäjänä 30 vuotta. Kun ansaittu eläkeaika lähestyi, Ihatsu otti yhteyttä Business Joensuuhun ja Osuva-yrityspörssiin. Kuluvan vuoden elokuussa Ihatsu teki kaupat Johannes Väänäsen kanssa. Nuorella yrittäjällä on vahva visio Tikkituotteen kasvun tulevaisuudesta.

– Johanneksella on kädentaidot ja silmää. On ollut ilo havaita, miten Tikkituotteen asiakkaat ovat ottaneet nuoren yrittäjän loistavasti vastaan. Johanneksella on juuri ne hyvän myyjän sosiaaliset taidot, joita menestymiseen tarvitaan, Maarit Ihatsu kannustaa.

Business Joensuu Tikkituote by Artika

 

Lokakuun puolivälissä Master Yhtiöiden toimitilakeskittymässä Lehmonportintiellä oli kiire. Markus (27) ja Mikael Väänäsen (21) talohuoltoyritys Huoltolinkissä tehtiin muuttoa uusiin tiloihin. Yrittäjäveljekset tekivät tilaa veljeskolmikon nuorimmaiselle Johannes Väänäselle, (19). Hän oli elokuussa 2020 ostanut yrittäjä Maarit Ihatsulta Joen Tikkituotteen.

 

Elämäntyöstä kyse

Maarit Ihatsu toimi Joen Tikkituotteen yrittäjänä noin 30 vuotta. Tikkituote myi brodeerauksia, tekstiilien painatuksia ja viimeistelyjä lukuisille yrityksille ja organisaatioille ympäri Suomea. Siinä missä perinteinen printtimainonta oli käynyt monelle liian kalliiksi, ajaton, tyylikäs ja brändikuvaa vahvista brodeeraus oli pitänyt pintansa suhdanteesta toiseen.

Kun eläköitymiseen oli enää muutama vuosi aikaa, Ihatsu otti yrittäjätuttavien neuvosta vaarin.

– Vinkkasivat, että myyntiajat pienille firmoille voivat olla pitkiäkin. Halusin lähteä liikkeelle hyvissä ajoin. Ajatus myymisestä oli kumminkin parempi kuin että olisin vain lopettanut yrityksen.

Ihatsu otti yhteyttä Business Joensuuhun saadakseen yrityksen myyntiin Osuva-yrityspörssiin. Osuvan neuvontatuki on yrityksille maksutonta ja luottamuksellista.

Tikkituotteen koneet ja laitteet olivat kunnossa, toiminta kannattavaa ja asiakaskunta uskollista. Ihatsu tiesi, että yhtiön kehittämisessä ja kasvattamisessa oli paljon potentiaalia.

– Isommat tilat, palkattua työvoimaa, laajenemisen ja kehittämisen mahdollisuuksia oli monia. Kyllä näitä asioita olin ehtinyt itsekin mielessäni pyöritellä, mutta omat rahkeeni eivät enää riittäneet.

Ostajakandidaatteja pyörähti, mutta Ihatsu empi. Tunteillakin oli sijansa, kun kyse oli oman elämäntyön jatkosta. Pakkaa sekoitti myös keväällä vyörähtänyt pandemia.

– Yhtenä päivänä Markus Väänänen soitti. Kysyi, sopiiko tulla katsomaan. No – vartin kuluttua mies olikin sitten jo ovella.

 

Nuori mies, kosolti kokemusta

Yrittäjägeeni – se Johannes Väänäsellä isoveljiensä tapaan eittämättä on. Jo teinipoikana Väänänen kiersi ovelta ovelle myymässä ilmanvaihtokanavien putsausta. Aikaa muistellessaan nuorimies hymyilee:

– Vakuuttava myyntityö ennen äänenmurrosta on haastava laji!

Sittemmin nuorukainen työskenteli muun muassa rengasliikkeessä myyjänä. Toiminimen hän perusti jo pari vuotta sitten talohuollon töitä ja rakennushommia myydäkseen.

– Armeijassa kirkastui, että haluan yrittäjäksi. On se ihan toisella tavalla motivoivaa tehdä työtä itselleen.

Jo ennen tietoa Joen Tikkituotteen tilanteesta Johannes oli veljineen pohdiskellut brodeerauksen ja työvaatemyynnin bisnestä. Tietoa toimialan markkinapotentiaalista ja mahdollisuuksista Väänänen kaivoi netistä. Vahvat verkostot sekä vanhempien veljesten tuki rohkaisi eteenpäin.

– Pankkien kanssa piti myös palaveerata. Siinä Markuksesta oli iso apu – eivät olisi taitaneet rahoittajat 19-vuotiaan toiveita ihan niin sujuvasti kuunnella.

 

Nyt on hyvä draivi!

Jo ennen kaupantekoa Maarit Ihatsu ja Johannes Väänänen sopivat, että Ihatsu opastaa nuorta yrittäjää kädestä pitäen mestari-kisällimalliin.

– Kuukauden aikana käytiin läpi monia tärkeitä asioita. Johanneksella on kädentaidot ja silmää. On ollut ilo havaita, miten Tikkituotteen asiakkaat ovat ottaneet nuoren yrittäjän loistavasti vastaan. Johanneksella on juuri ne hyvän myyjän sosiaaliset taidot, joita menestymiseen tarvitaan, Maarit Ihatsu kannustaa.

Brodeeraus ja tekstiilipainatus on toimialana ottanut jättimäisen digiloikan aiemmin kuin moni muu. Ihatsu pitää erityisen hyvänä sitä, että nuori yrittäjä on monella tavalla diginatiivi.

– Kisälli on opettanut mestaria – digitaidoissa Johanneksella on ollut paljon opetettavaa minulle. Kaiken kaikkiaan meillä henkilökemiat loksahtivat kohdilleen ihan heti.

 

Panostus kivijalkaan

Johannes Väänänen aikoo rakentaa Joen Tikkituotteesta toimialueensa ykkösbrändin. Sen hän tekee kulkemalla osittain myös vastavirtaan. Menestystarinan rakentaminen alkaa kivijalkamyymälästä, verkkokaupan aika on vasta vähän myöhemmin.

Lehmonportintielle avautuu marraskuussa kaksikerroksinen 90 neliön liiketila. Alakertaan tulee pro-tason kivijalkamyymälä. Tuotanto sijoittuu yläkertaan.

– Myymälässämme yritys- ja organisaatioasiakkaamme voivat nähdä tuotteet, tekemisemme laadun jäljen. Olemme Pohjoismaiden johtavan Fristads-työvaatevalmistajan jälleenmyyjä. Haluamme pukea ammattilaiset raskaan työn tekijöistä bisnesväkeen viimeisen päälle.

Pääosin yhden henkilön työpanoksella Joen Tikkituote on pyöräyttänyt noin 80 000 euron vuotuisen liikevaihdon. Johannes Väänäsen tavoitteena on kasvattaa bisnestä seuraavan kolmen vuoden aikana 30 prosentin vuosivauhdilla. Ensimmäisen oman työntekijän yrittäjä palkkasi jo marraskuun alussa.

– Business Joensuusta olemme saaneet hyvää tukea. Mukavalta on tuntunut, kun Hartikaisen Timo on yritysvalmentajana ihan äskettäinkin soitellut kuulumisia kysellen. Hän on ollut meille tärkeä tuki myös rekrytointiin liittyvissä asioissa.

”Business Joensuusta olemme saaneet hyvää tukea. Hän on ollut meille tärkeä tuki myös rekrytointiin liittyvissä asioissa”

Kirjoittaja: Sirkka-Liisa Aaltonen, Viestintä-Ässä