Kohti kasvua ja kansainvälisiä markkinoita – se on Ficon Oy:n suunnitelma. Joensuulainen Ficon suunnittelee ja valmistaa pic-up-mallisiin autoihin kiinteistöhuoltolaitteita. Kotimaassa laitteiden laatu, kestävyys ja käytettävyys tunnetaan hyvin. Jatkossa maine kiirii myös vientimarkkinoille – kansainvälistyminen on otettu tosissaan ja sen eteen tehdään paljon töitä.

– Jännittihän se, ensimmäinen kerta. Mutta heti ensimmäisen powerpoint sliden jälkeen ruotsalaisen asiakkaan edustajat lähtivät hyvin mukaan esitykseen. Syntyi paljon keskustelua, joka tuki meidän sanomaamme, Ficon Oy:n myyntipäällikkö Kasimir Sandman iloitsee.

Sandmanin ja Ficonin tiet kohtasivat, kun liiketaloutta Karelia-ammattikorkeakoulussa opiskelleen Sandmanin ryhmä ryhtyi työstämään Ficonin tilaamaa markkinaselvitystä.

– Opiskelijaryhmä kävi meillä vierailulla. Tuli opettajan kanssa puheeksi Ficonin suunnitelma viennin avauksesta Ruotsiin. Opettaja yhytti minut ja suomenruotsalaisen opiskelijan, Kasimir Sandmanin yhteen. Se oli sellainen monen sattuman summa, Ficonin toimitusjohtaja Pentti Hyttinen kertoo.

Tekijä ja visionääri

Vaikka Pentti Hyttinen puhuu vaatimattomasti sattumien summasta, Ficonin tavoitteellinen kasvu ja kehittyminen on kuitenkin kaikkea muuta kuin sattumaa. Hyttinen on pikkupojasta lähtien askarrellut moottorikulkuneuvojen kanssa. Yrittäjyys käynnistyi 1990-luvun lopulla toiminimellä ja alihankintaa tekemällä. Vuoden 2006 alusta lähtien Ficon on toiminut osakeyhtiönä.

– Suunnittelu ja tuotekehitys on meillä vahvuus. Lähtökohtana on valmistaa laadukkaita, luottavia ja viimeisteltyjä tuotteita – vähän kuin tämän toimialan mersuja.

Rakkaudesta lajiin visionääri on vuosien mittaan osannut myös yhteistyön ja verkostoitumisen taidon. Oppilaitosyhteistyötä Karelian kanssa, sähkökäyttöisen lava-autoratkaisun toimivuuden testausta Oulun yliopiston kanssa, liiketoiminnallisten neuvojen ja apujen hakeminen kehitysyhtiöiltä ja LEAN-toimintatavan hyödyntäminen yrityksen sisäistä logistiikkaa kehitettäessä. Kehittäminen on ollut jatkuvaa monella rintamalla.

Mestari-kisällimallilla alkuun

Sujuvasti ruotsia puhuvalla Kasimir Sandmanilla on pian tradenomin tutkinto plakkarissa. Ficoniin hän tuli Business Joensuun mestari-kisällikoulutuksen kautta. Sandmanista ryhdyttiin koulimaan Ficonille vientimyyjää.

– Ficon toimii teknisellä toimialalla, asiakkaina ovat kiinteistöhuollon ammattilaiset. Ilman teknistä perehdytystä tuotteiden myyntiä en olisi voinut aloittaa. Mestari-kisällimalli tarjosi mahdollisuuden rauhassa perehtyä tuotteiden toimintaan ja rakenteeseen. Ja toki yrittäjälle työntekijän palkkaaminen on iso investointi. Mestari-kisällimalli tarjosi turvallisen mahdollisuuden puolin ja toisin nähdä, onko minusta hommaan, Sandman pohtii.

Bisnestä vuoden ympäri

Ficonin suunnittelemat ja valmistamat lumiaurat, hiekoittimet, alusterät ja painepesurit tunnetaan kotimaan markkinoilla hyvin. Oivallus on ollut sekin, että bisnes kantaa läpi vuoden; huoltotarpeita riittää lumesta ja jäästä lehtien siivoamiseen, rikkaruohojen torjuntaan ja kattojen pesemiseen. Koronapandemian myötä erilaiset puhdistamisen ja desinfioinnin tarpeet porttikongeista markettien ostoskärryihin ovat nekin tutkimisen arvoinen mahdollisuus.

Avaukset Ruotsiin

Ficonin markkina-asema kotimaassa on vahva keskittyen eteläiseen Suomeen ja suurimpiin kaupunkeihin.
– Kotimaa markkinana on edelleen tärkeä, mutta Ruotsissa näemme mahdollisuudet vieläkin suurempana. Länsinaapurissa on vain yksi alan merkittävä toimija, kilpailua ei siis nimeksikään, yrittäjä arvioi.

Kun Hyttistä viime syksynä kysyttiin mukaan GoGlobal-intensiiviohjelmaan, päätös syntyi nopeasti. Aikataulullisesti Kasimir Sandmanin tulo yhtiöön ja GoGlobal-intensiiviohjelman startti osuivat nappiin. Intensiiviohjelmassa Hyttinen on antanut päävastuun Sandmanille.

Vastuuseen Sandman on tarttunut vähintäänkin perusteellisesti. Esimerkiksi ennen kuluvan vuoden helmikuun ensimmäistä myyntimatkaa hän teki tarkkaa taustatutkimusta.

– Kävin läpi Tukholman alueelta potentiaalit asiakasyritykset. Aineistoa alkaen yritysten taloustiedoista, markkinoiden toiminnasta ja vireydestä olikin helpompi saada Ruotsissa kuin Suomessa. Tiettyjen kriteerien mukaan tein yrityskohtaiset pisteytykset exceliin, ja rakensin niiden mukaan top 10 -asiakaslistan. Sen avulla sitten kontaktoin juuri meille potentiaaleja firmoja ja sovin tapaamisia.

Sandmanin prospektilistauksen mallista tuli sittemmin käytännön esimerkki kaikille muillekin GoGlobal-ohjelmaan osallistuville.

– Niinhän GoGlobalin valmentaja Valtteri Tuomisen oppi kuuluu: tee kotiläksyt kunnolla ja käytä aikaa valmisteluun!

Ficonin vientimatka on alussa. Sekä Hyttinen että Sandman muistuttavat, että vientimarkkinoiden avaaminen vaatii raakaa työtä ja kärsivällisyyttä. Myyntimies Sandman selvitti pienen jännityksen jälkeen loistavasti ensimmäisen reissunsa Ruotsiin. Sittemmin reissuja on tullut lisää, ja Ficon on ryhtynyt rakentamaan Ruotsiin myös asennus- ja huoltokumppaniyhteistyötä.

– GoGlobalissa parasta on ollut konkreettinen tekeminen. Kouluopintoihin verrattuna tämä on ollut kuin tehokas intensiivikurssi. Valmentaja kulkee mukana ihan konkreettisesti alusta loppuun. Pohditaan myyntiviestiä ja ylivoimaisen asiakashyödyn löytämistä, Kasimir Sandman innostuu.

”Tee kotiläksyt kunnolla ja käytä aikaa valmisteluun!”

FAKTA: Mestari-kisällikoulutus

  • Työnhakijalle töitä, yritykselle osaavaa työvoimaa
  • Soveltuu myös omistajanvaihdostilanteissa
  • Kesto 10-100 päivää, määritellään jakson alussa tavoitteiden mukaan
  • Business Joensuun yritysasiantuntijan vahva tuki ja apu käytännön asioista lähtien
  • Toteutuskumppaneina Euroopan sosiaalirahasto ESR, Etelä-Savon ELY-keskus ja Riveria
  • Mestari-kisällikoulutus 30.9.2020 saakka – tartu tilaisuuteen NYT!

Haluatko lisätietoja? Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä!

Voit myös soittaa ja kysyä lisätietoja: Business-päivystys puh. 010 419 8011 ma – pe klo 9 – 17

 

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen, Viestintä-Ässä