Se oli yhdestoista hetki ja vähintäänkin kreivin aikaan. Elettiin vuotta 2019, kun Business Joensuu oli käynnistämässä ensimmäistä GROW with Joensuu -kasvuvalmennusta yrityksille. Auto Aatamilalle valmennus konkretisoi digitalisaation hyödyt ja asiakaskokemuksen merkityksen.

Joensuulainen Auto Aatamila on perheyritys, jossa autokauppaa on tehty yli 40 vuoden ajan.  Firman perusti Juha ”Jussi” Aatamila vuonna 1977. Vuonna 1998 firma siirtyi yrityskaupalla hänen pojalleen Kalle Aatamilalle.

Jo vuonna 1997 Auto Aatamila oli ensimmäisiä autoliikkeitä Suomessa, jolla oli omat nettisivut sekä edistyksellisesti ajan tasalla oleva vaihtoautoluettelo. Digitalisaation vauhdista Kalle Aatamila tunnustaa silti yllättyneensä.

– Jos joku olisi kymmenen vuotta sitten sanonut, että pian autokauppoja tehdään tyystin etänä, kotisohvalla makoillen, olisin ollut jyrkästi eri mieltä.

Vaan ajan kuva on nyt tämä: suomalaiset ostavat autonsa käytettyinä ja yhä useammin verkosta. Ajopeli toimitetaan kotiovelle. Asiakas edellyttää autokaupan tekemisen olevan asiantuntevaa, luotettavaa ja vaivatonta. Kivijalkamyymälään tulevista asiakkaista moni haluaa varata ennakkoon tapaamisajan, usein myös tavanomaisten aukioloaikojen ulkopuolella.

– Kaikki olennaiset työvälineet ovat digipohjaisia: autokauppaohjelmat, sähköiset allekirjoitukset, luottopäätökset, rekisteröinnit. Eletään online, 24/7, Kallen vaimo Mia Aatamila

Business Joensuun kasvuvalmennuksesta innostunut Mia Aatamila kuvaa muutaman vuoden takaista tilannetta ”herätykseksi”.

– Autokauppaa oli tehty vuosikymmenet. Vuonna 2001 investoimme nykyisiin toimitiloihin Joensuun Raatekankaalla. Kuvittelimme, että kaikkihan meidät tietää. Vaan hiljalleen ilmeni, että jopa paikkakuntalaiset eivät hahmota meitä, edes sijaintia. Tuli vahva ymmärrys, että asian eteen on ruvettava tekemään hommia.

Kädet savessa

Kun Mia Aatamila vuonna 2019 oli lähdössä GROW with Joensuun matkaan, plakkarissa oli toki omiakin kehittämissuunnitelmia. Kasvuvalmennuksen yksi parhaita anteja oli kyteneiden tavoitteiden selkiytyminen ja valmennuksen konkreettisuus.

– Oli ryhmätapaamisia ja myös meetingejä Business Joensuun yritysvalmentajan Santeri Lanérin Hän toimi minulle henkilökohtaisena ohjaajana. Mainiota oli sekin, että Santeri paljastui automieheksi. Osasi hienosti herätellä ajatuksia – tökkiä eteenpäin oikealla tavalla.

Kasvuvalmennuksessa pohdittiin kasvuskenaarioita, rakennettiin businessuunnitelmaa ja pakerrettiin myös kirjallisia kotitöitä. Mia Aatamila kuvaa valmennuksen rupeamaa kädet savessa -meiningiksi. Henkilökohtaisesti saadun sparrauksen ohella hän nostaa arvoonsa valmennusryhmän muiden yrittäjien merkityksen.

– Samojen haasteiden kanssa yrittäjät panivat, olipa toimiala mikä tahansa. Valmennus oli myös erittäin kiva tapa verkostoitua ihmisten kanssa.

”Ei ne solmut kaksin aukea”

Kasvuvalmennuksesta Auto Aatamila eteni sujuvasti Business Joensuun Digi.Grow-palveluun. Palvelu tarjosi napakasti ymmärryksen siitä, miten digitalisaatio valjastetaan tukemaan yrityksen liiketoimintaa.

– Täydellisen luonteva jatkumo kasvuvalmennukselle, Mia Aatamila tietää.

Digitalisaatiokehityksessä mukana pysyminen edellyttää sitä, että yrittäjällä on ymmärrys siitä, mistä digissä on kyse. Aatamila kehuu Digi.Grown käytännönläheisyyttä. Paljon opittiin tekemään itse. Tärkeää oppia saatiin myös siitä, miten ja mitä palveluja ostaa ulkoisilta palveluntuottajilta.

– Pienyrittäjänä koen, että aika menee helposti kaikkeen muuhun, kuin tulevaisuuden rohkeaan suunnitteluun. Vaarana on, että ajattelu kapeutuu – ei ne solmut kaksin aukene. On todella tärkeää, että tällaisia koulutuksia ja valmennuksia on tarjolla. Vieläpä lähellä. Business Joensuun apu ja tuki on auttanut jaksamaan ja innostumaan, Kalle Aatamila iloitsee.

Koronatodellisuutta

Kesällä 2021 Auto Aatamilassa silmätään tapahtuneita taaksepäin. Pian kasvuvalmennuksen ja digitaitojen opintojen jälkeen maailma seisahtui koronapandemiaan. Etäbusineksesta tuli yhä vahvemmin uusi normaali.

Kalle Aatamila näkee kuluttajakäyttäytymisessä korona-ajan ilmiön.

– Meidän myynnissämme näkyi selkeä kysyntäpiikki Uudellamaalla. Perheet olivat ehtineet jo luopua siitä kakkosautostaan. Sitten iski korona, matkustamista julkisissa liikennevälineissä piti terveysturvallisuussyistä rajoittaa. Siihen saumaan piti saada nopeasti luotettava toinen auto. Sellainen toimitettiin asiakkaille entistä useammin meiltä.

Toinen kysyntää lisännyt ilmiö oli kotimaan matkailun lisääntyminen. Oma auto koettiin koronaturvalliseksi ja ketteräksi tavaksi reissata. Ja siinä missä koronan myötä uusien autojen toimitusajat venyivät useiden kuukausien pituisiksi, laadukkaan käytetyn auton sai nopeasti.

Auto Aatamilan markkina-asema on vahva Pohjois-Karjalassa. Digin myötä myynti kasvaa myös kotimaakunnan ulkopuolella. Kun digitaalisen kauppaprosessin jälkeen on aika toimittaa auto asiakkaan kotiovelle, kuskin paikalle on viimeisen puolen vuoden ajan hypännyt Lauri Aatamila.

– Yrittäjyys on houkutteleva vaihtoehto. Seuraavat vuodet menevät kylläkin kansainvälisen busineksen opinnoissa Karelia ammattikorkeakoulussa, Lauri Aatamila kertoo.

Kaupallista alaa opiskelee myös Laurin veli Leo Aatamila Tallinnassa. Silläkin suunnalla yrittäjyys on kuulemma ihan kelpo vaihtoehto.

Business Joensuun apu ja tuki on auttanut jaksamaan ja innostumaan

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen/Viestintä Ässä Oy
Kuvat: Jarno Artika